Deze Nissan rijdt op suikerriet en maïs
Nissan heeft in Rio de Janeiro de eerste auto met een zogenoemde solid oxide-brandstofcel (SOFC, Solid Oxide Fuel-Cell) gepresenteerd. Het prototype met de naam e-Bio Fuel-Cell is gebouwd op het platform van de elektrische e-NV200 en rijdt op bio-ethanol gewonnen uit onder meer suikerriet en maïs.
Bio-ethanol
Je leest het goed: suikerriet en maïs. Uit deze natuurproducten is het goed mogelijk om bio-ethanol te winnen. Deze producten zijn in overvloed aanwezig in bijvoorbeeld Zuid- en Noord-Amerika. Bio-ethanol heeft bovendien een lage brandbaarheid dankzij de mix van ethanol en water. In de toekomst moet het volgens Nissan mogelijk zijn om de mix van ethanol en water in de lokale winkels te kopen.
SOFC-generator
De ‘e-Bio Fuel-Cell’ van deze Nissan heeft een SOFC-generator die elektriciteit wint uit de reactie van zuurstof met diverse brandstoffen, waaronder bio-ethanol. De elektriciteit die de brandstofcel opwekt wordt gebruikt om een 24 kWh-batterij op te laden. Deze drijft de elektromotor weer aan. De actieradius bedraagt volgens Nissan ruim 600 kilometer, terwijl de gebruikskosten vergelijkbaar zijn met die van volledig elektrische auto’s.
Duurzame, milieuvriendelijke mobiliteit
“De e-Bio Fuel-Cell-auto biedt niet alleen duurzame, milieuvriendelijke mobiliteit, maar ook kansen voor regionale energieproductie”, stelt Carlos Ghosn, Nissans president en CEO. “In de toekomst wordt de e-Bio Fuel-Cell alsmaar gebruiksvriendelijker, want de mix van ethanol en water is veiliger en eenvoudiger te gebruiken dan andere brandstoffen. Deze brandstof kan de markt stimuleren zonder dat daarvoor een nieuwe infrastructuur nodig is.”
Nog geen reacties