Nissan: ‘Bereik LEAF groot genoeg’
1.500 Amerikaanse LEAF-rijders
Nissan in de VS onderzoek naar het rijgedrag van de eerste vijftienhonderd LEAF-rijders. Al deze mensen gebruiken de auto als hun belangrijkste en soms zelfs enige vervoersmiddel. Opvallend is dat geen van deze LEAF-rijders in een jaar tijd meer dan 160 kilometer heeft gereden met de auto. Sterker nog: gemiddeld reden ze niet eens honderd kilometer op een dag. Dat heeft ook een positief effect op de tijd die de LEAF nodig heeft om op te laden. De gemiddeld laadtijd bedraagt zo’n tweeënhalf tot drie uur – veel korter dus dan de zes tot acht uur die nodig is om de auto helemaal op te laden. Hoewel deze resultaten bijzonder positief zijn, is het uiteraard aannemelijk dat de 1.500 Amerikanen bewust een LEAF gekocht hebben omdat ze minder dan 160 km per dag rijden.
Kenmerken LEAF-rijders
Nissan was ook benieuwd naar de kenmerken van de LEAF-rijders. Volgens de Amerikaanse Nissan-topman Brendan Jones rijden er nu zo’n 4.000 Nissans LEAF op de Amerikaanse weg. De meeste daarvan (zo’n 60 procent)zijn in de staat Californië uit de Nissan-showroom gerold en rijden in Los Angeles en San Francisco. Zo’n 48 procent van de bestelde LEAFs is uiteindelijk ook daadwerkelijk verkocht en daarvan is 95 procent de luxere SL-versie (de versie die ook in Europa verkrijgbaar is). De gemiddelde Amerikaanse LEAF-rijder is hoger opgeleid en verdient zo’n 140.000 dollar per jaar. In lijn met het eerder genoemde onderzoek, rijden de LEAF-rijders minder dan 100 km per dag en 19 procent rijdt als tweede auto een Toyota Prius (de meeste hebben overigens geen tweede auto).
Nog geen reacties