Dit is de nieuwe Peugeot e-Boxer: alle details
Vanaf het vierde kwartaal van 2020 leverbaar in Europa
Dit is de nieuwe volledig elektrische Peugeot e-Boxer. De bestelauto is vanaf het vierde kwartaal van 2020 leverbaar in Europa. De prijzen worden binnenkort bekend gemaakt. De productie vindt plaats in de Sevel-fabriek in Val di Sangro (Italië). Dit moet je weten.
Cijfers
Sinds de introductie van de Boxer in 1994 heeft Peugeot van alle generaties samen meer dan 1.250.000 exemplaren geproduceerd en verkocht in 110 landen. Het marktsegment van bestelbussen is in Europa goed voor meer dan 550.000 voertuigen per jaar.
Marktaandeel
Ieder jaar vergroot de Peugeot Boxer zijn marktaandeel daarin. De productie van de huidige versie van de Peugeot Boxer, die in 2014 op de markt kwam, overstijgt al de 400.000 exemplaren. Met deze Peugeot e-Boxer hoopt de Franse fabrikant een model in handen te hebben waarmee het ook in de toekomst kan scoren.
Hoe dan?
Bijna tachtig procent van de bedrijfsauto’s rijdt gemiddeld minder dan 200 kilometer per dag. Daar komt bij dat toegang tot stadscentra met auto’s steeds lastiger wordt vanwege milieuzones. Een e-Boxer mag nog wel in zo’n milieuzone rijden, omdat dit model lokaal emissievrij rijdt.
Keuze uit twee accupakketten
Er is keuze uit twee accupakketten, te weten 37 en 70 kWh. De batterijen zijn onder de vloer geplaatst. De actieradius bedraagt maximaal 340 kilometer voor de versie met 70 kWh, maar die range is sterk afhankelijk van de lading. De versie met 37 kWh batterij komt maximaal 200 kilometer ver.
De versies
Als gesloten bestelauto is hij leverbaar met keuze uit drie wielbases (3,00 m, 3,45 m en 4,04 m), vier lengtevarianten (L1, L2, L3 en L4) en drie hoogtevarianten (H1, H2 en H3). In totaal zijn er vijf carrosserievarianten, met een inhoud van 8 tot 17 m3 en een laadvermogen tot 1.890 kg (afhankelijk van de versie).
De nieuwe e-Boxer is ook leverbaar als Chassis Cabine-uitvoering met enkele cabine (L2, L3 en L4), Chassis Cabine-uitvoering met dubbele cabine (L3) en als Plancher Cabine (L3 en L4).
Aandrijflijn
Voor de aandrijving zorgt een 122 pk en 260 Nm sterke elektromotor. De aandrijflijn wint ook energie terug zodra de bestuurder het stroompedaal loslaat. De topsnelheid is begrensd op 110 km/u (en 90 km/u voor de 4-tonsuitvoeringen).
Opladen
De L1- en L2-uitvoeringen zijn leverbaar met een batterijcapaciteit van 37 kWh. De L3- en L4-uitvoeringen (evenals de L2 Chassis Cabine) zijn voorzien van een 70 kWh batterij. Het opladen van de batterij kan met type 2-stekkers (voor wisselstroom) en combo CCS 4 (voor snelladen met gelijkstroom). De nieuwe Peugeot e-Boxer is standaard uitgerust met een dubbele on-board-lader (éénfase 7 kW en driefase 22 kW).
De geschatte laadtijden:
- Snellader: in 1 uur 80% van de laadcapaciteit (37 en 70 kWh batterij) met een 50 kW lader
- 22 kW wallbox: in 5 uur (37 kWh batterij) of 9 uur (70 kWh batterij) volledig opgeladen met de 3-fase on-board-lader (22 kW)
- 7,4 kW wallbox: in 6 uur (37 kWh batterij) of 12 uur (70 kWh batterij) volledig opgeladen met de éénfase (7 kW) on-board-lader
Nog geen reacties