Nieuwe details BMW i3
Vlak voor zijn onthulling op 29 juli geeft BMW nog wat extra specificaties vrij van de elektrische i3. Helaas ontbreekt het nog aan officiële foto’s. Eind dit jaar verschijnt hij op de Nederlandse markt.
Dankzij het veelvuldig gebruik van het lichte carbon, magnesium en aluminium weegt de i3 ‘slechts’ 1.195 kg. En dat is knap, want alleen het accupakket weegt al 230 kg. Door dit in de bodem te plaatsen, is een laag zwaartepunt bereikt. Samen met de 50/50 gewichtsverdeling zit het met BMW’s Freude am Fahren hoogstwaarschijnlijk wel goed.
Voor de aandrijving zorgt een ‘achterin’ gemonteerde 125 kW (170 pk) sterke elektromotor. De prestaties zijn van hoog niveau. De sprint naar de ‘100’ neemt slechts 7,2 sec. in beslag. De topsnelheid is begrensd op 150 km/uur. Net zoals bij nagenoeg alle BMW’s gaat ook bij de i3 de kracht naar de achterwielen. Dankzij de eentrapstransmissie is schakelen niet nodig.
Met een volle accu bedraagt de actieradius – uiteraard afhankelijk van de rechtervoet – 130 tot 160 km. Staat de i3 in de ECO PRO-modus, dan komt daar nog 20 km bij en in ECO PRO+-modus zelfs 40 kilometer. Opladen neemt vier uur in beslag en via de snellaadfunctie is de accu in een half uur voor 80 procent bijgeladen.
In stadsverkeer is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt. Bij hogere snelheden is de coasting-mode actief die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.
De i3 is ook te bestellen met een range extender. Deze 650 cc grote tweecilinder benzinemotor is afkomstig uit de BMW G 650 GS motorfiets en levert 25 kW (34 pk). De krachtbron vergroot de actieradius tot circa 300 km. Prijzen? Die zijn nog onbekend.
Nog geen reacties