Nederland tweede met elektrisch en hybride
Elektrisch aangedreven auto nu goed voor 6,4 procent van totale wagenpark
Nederland heeft een verdienstelijke podiumplaats te pakken met elektrisch aangedreven auto’s. We staan wereldwijd tweede na Noorwegen, althans volgens een recent uitgebracht overzicht van de IEA (International Energy Agency).
Eerste plek nog ver weg
Uit het rapport blijkt dat afgelopen jaar 6,4 procent van de auto’s in ons land volledig elektrisch aangedreven was of een hybride. Voor de eerste plek moeten we nog stevig aan de bak, want bij de nummer 1, Noorwegen, is een marktaandeel van 29 procent gemeten. Op plek drie staat Zweden.
China de grootste met aantallen
Puur op basis van aantallen elektrisch aangedreven auto’s staat Nederland overigens op een achtste plaats wereldwijd. We hebben immers maar een relatief kleine automarkt. Met aantallen staat China op het hoogste podium, gevolgd door de Verenigde Staten en Noorwegen.
Groei elektrisch rijden gaat snel
Wereldwijd zijn in 2016 zo’n 750.000 elektrisch aangedreven auto’s verkocht, waarmee het totale aantal de 2 miljoen passeerde. Elektrisch rijden zit duidelijk in een stroomversnelling. Vooral omdat steeds meer landen dit via fiscale maatregelen stimuleren teneinde de afgesproken doelstellingen voor een lagere CO2-uitstoot te halen. De IEA stelt dat de groei sinds 2010 snel gaat.
Aandeel elektrisch 0,2% wereldwijd
80 procent van de elektrisch aangedreven auto’s rijdt overigens in China, de Verenigde Staten, Japan, Noorwegen en Nederland. Afgezet tegen het totale aantal auto’s gaat het nog altijd om een klein aandeel: slechts 0,2 procent van alle auto’s ter wereld. De IEA verwacht dat de markt groeit naar tussen de 9 en 20 miljoen elektrisch aangedreven voertuigen in 2020 en 40 tot 70 miljoen in 2025.
Nederland is nog wel tweede, maar dat gaat niet lang meer duren. Het aantal plug-in hybriden is sinds eind januari volgens de cijfers van de RvO zelfs afgenomen. Dat is tot nu toe de belangrijkste groep. De groei moet nu echt van de volledig elektrische voertuigen komen en ik betwijfel of jan modaal (de modale persoon die kan profiteren van 4% bijtelling) daar in gaat stappen.