achtergrondafbeelding
2017 NanoFlowcell Quantino

Klokje rond: bijzondere NanoFlowcell Quantino tikt 100.000 km aan

Elektrische auto met speciale 'flow-batterijen'

25 aug 2017, 2:17  •  Autonieuws  •  Door Nile van Leeuwen

Deze unieke NanoFlowcell Quantino met zogenoemde flow-batterijen heeft sinds de uitgifte van zijn typegoedkeuring begin 2016 al 100.000 testkilometers in de benen. Een belangrijke mijlpaal voor de kleine onderneming in Zwitserland die de onconventionele elektrische aandrijftechniek klaarstoomt voor productie.

2017 NanoFlowcell Quantino

NanoFlowcell Quantino

De Quantino is een 100% elektrisch aangedreven auto van technologiebedrijf NanoFlowcell. Het bijzondere van dit model is dat de elektromotor niet wordt gevoed door een oplaadbaar lithium-ion batterijpakket, maar door speciale flow-batterijen die ooit door NASA waren gepatenteerd.

De auto is voorzien van twee aparte tanks (2 x 95 liter) gevuld met vloeibare elektrolyten. Die stromen door de accucellen en leveren stroom als de vloeistoffen met elkaar reageren. Via een DC/DC-transformator wordt een continue voeding van regelbare laagspanningsenergie geleverd aan de elektromotor. Hierdoor zijn zware en dure supercapacitors als energiebuffer overbodig.

De elektromotor van de NanoFlowcell Quantino levert een vermogen van 80 kW (108 pk), waarmee het compacte en lichte model in minder dan vijf seconden van 0-100 km/u accelereert. De topsnelheid is begrensd op 200 km/u.

LEES OOK: Continental ontwikkelt speciaal wiel voor elektrische auto’s

2017 NanoFlowcell Quantino

1.400 km actieradius

Volgens Nunzio La Vecchia – oprichter van NanoFlowcell en het ‘meesterbrein’ achter deze bijzondere aandrijftechniek – is het gelukt om met de Quantino een afstand van 1.400 km te overbruggen met twee gevulde tanks. Het gemiddelde energieverbruik van de auto bedraagt 10 tot 12 kWh/100 km.

Met het afleggen van 100.000 kilometer is een belangrijke mijlpaal bereikt voor NanoFlowcell. Het bedrijf probeert potentiële investeerders te overtuigen van de voordelen en de betrouwbaarheid van deze aandrijftechniek. NanoFlowcell heeft niet de ambitie om zelf auto’s te produceren, maar wil de aandrijftechniek leveren aan bestaande automerken.

2017 NanoFlowcell Quantino

Toekomstmuziek?

Volgens de ontwikkelaars heeft de Quantino het lichtste, veiligste en meest kostenefficiënte elektrische aandrijfsysteem van dit moment. Bovendien kan de uitgereageerde vloeistof van positief en negatief geladen elektrolyten middels een omgekeerd proces weer hergebruikt worden.

Klinkt allemaal veelbelovend. Toch is NanoFlowcell momenteel het enige bedrijf in Europa dat zich bezighoudt met de Research & Development van flow-batterijtechniek. Het is afwachten in hoeverre andere partijen geïnteresseerd zijn om deze aandrijftechniek in toekomstige productiemodellen toe te passen.

2017 NanoFlowcell Quantino

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.