NanoFlowCell ziet Quantino graag in productie gaan
Op de Autosalon van Genève van 2015 kon de wereld kennismaken met de elektrische Quantino van technologiebedrijf nanoFlowCell AG uit Liechtenstein. Het bedrijf neemt de Quantino voor de beurseditie van dit jaar opnieuw mee, maar dan met productierijpere techniek en een realistischer design.
Nog steeds is de Quantino een 2+2 met aan boord vier elektromotoren met een systeemvermogen van 80 kW (109 pk). De coupéachtige hatchback haalt een topsnelheid van 200 km/u. Productieplannen heeft het bedrijf voor de Quantino niet, maar het bedrijf probeert wel kopers te vinden voor de aandrijftechnologie. Om meer schijnwerpers op het bedrijf te richten, denkt het bedrijf na over een kleine oplage van de Quantino. Maar zeker is dat niet.
Vloeistof door accu’s pompen
Groot verschil met andere elektrische auto’s is dat nanoFlowCell, opgericht in 2013, zich toelegt op het ontwikkelen van zogeheten flowbatterijen. Bij een normale accu zit de vloeistof (elektrolyt) al in de accu’s. Bij flowbatterijen wordt de vloeistof juist door de accu’s gepompt
De milieuvriendelijke vloeistoffen worden opgeslagen in twee aparte tanks met een inhoud van 175 liter per stuk. In de ene tank zit een elektrolyt met een negatieve lading. In de andere tank juist een vloeistof met positieve lading. Door de negatieve en positieve lading ontstaat er chemische reactie waarbij energie vrijkomt. Als de vloeistof is uitgewerkt, moeten de tanks leeg worden gehaald en kan er opnieuw getankt worden. De impact op het milieu blijft beperkt, omdat er volgens het bedrijf geen chemische stoffen in de vloeistoffen verwerkt zijn. De belangrijkste elementen zijn water en metaalzouten. De vloeistoffen zijn makkelijk afbreekbaar en opnieuw te gebruiken.
Deze techniek is goedkoper dan lithium-ionbatterijen, maar was tot voor kort alleen op grote schaal te realiseren, bijvoorbeeld voor de opslag van energie van windmolens. Na intensief onderzoek heeft nanoFlowCell het systeem weten te verwerken in een auto. De actieradius van de aandrijflijn bedraagt volgens het bedrijf 600 tot 1.000 kilometer, aanzienlijk meer dan elektrische auto’s met een lithium-ionbatterij.
Ontwikkelingscentrum Quant City
NanoFlowcell wil graag uitbreiden en verwacht dit jaar te starten met de bouw van Quant City in Tenero, gelegen in Zwitserland. Het ontwikkelingscentrum moet eind 2018 gereed zijn en 150 tot 200 nieuwe banen opleveren. Het bedrijf wil in Tenero de accutechnologie graag verder ontwikkelen en in kleine oplages auto’s gaan bouwen.
Nog geen reacties