Musk, waterstof en bullshit…
— Een gastbijdrage van: Serge van Dam, Planbureau Elektrisch rijden —
Als een spraakmakende ondernemer een stevige uitspraak doet, dan weet je dat de blogosfeer ongeveer ontploft. Afgelopen week was het raak toen Elon Musk (CEO van Tesla) bij een bezoek aan München waterstof auto’s ‘bullshit’ noemde. Hij stelde dat deze vooral door marketingafdelingen worden ontwikkeld. Musk gaf geen uitgebreide argumentatie voor zijn opmerkingen, maar stipte kort vier redenen aan waarom waterstof nu en in de toekomst nooit met batterijen zou kunnen concurreren:
- Energiedichtheid: De energiedichtheid van waterstof is laag en wordt nu al geëvenaard door de huidige batterijen.
- Efficiency: Waterstof is alleen een energiedrager en het is inefficiënt om waterstof te maken. Je krijgt nooit de energie eruit die je er in moet stoppen.
- Kosten: Een brandstofcel is veel te duur en dat blijft ook zo.
- Infrastructuur: Het kost te veel geld om de infrastructuur voor productie en opslag van waterstof aan te leggen.
- Veiligheid: Waterstof biedt nog altijd veel explosiegevaar.
Volgens mij maakt Elon Musk hier een kritieke fout. Nog slechts een paar jaar geleden werden al deze argumenten ook gebruikt om elektrisch rijden op een batterij tot onzin te verklaren. Door grootschalige en gedurfde investeringen werd bewezen dat het wel kan. Dat gaat ook voor waterstof gebeuren als er voldoende wordt geïnvesteerd in onderzoek en innovatie. Dat gebeurt op dit moment zeker. Daarmee kunnen stap voor stap de belemmeringen worden weggenomen.
Waterstof heeft als belangrijkste voordeel dat het uitstekende geschikt is om tijdelijke overtollige elektriciteit (bijvoorbeeld uit wind en zon) op te slaan. Als door schaalvergroting de technologie goedkoper wordt, kan waterstof ook overal worden opgewekt waar https://www.pber.nl/elektrisch-rijden/duurzame-energie/” target=”_blank”>duurzame energie wordt gewonnen. Grootschalige productie en langdurige opslag en transport van waterstof zijn dan ook helemaal niet nodig.
De fout die Elon Musk dus maakt is dat hij praat als een behartiger van een gevestigd belang. Net zoals de CEO’s van de oude auto industrie tot een paar jaar geleden over elektrische auto’s spraken. Het is te hopen dat Tesla niet (nog meer) op Apple gaat lijken, waar het succes in korte tijd de grootste belemmering werd voor vernieuwing in de toekomst.
Net als elektrisch rijden op batterijen is rijden op waterstof een van de vele oplossingen voor https://www.pber.nl/elektrisch-rijden/duurzame-mobiliteit/” target=”_blank”>duurzame mobiliteit. Daarbij zullen de (beschikbaarheid) van lokale energiebronnen, de toepassing van het voertuig leidend gaan zijn voor de keuze van een technologie. Van ‘bullshit’ kan immers biogas worden gemaakt, waar je uitstekend klimaatneutraal mee kunt rijden…
Lees ook het ZERauto-artikel ‘waterstof = discussiestof’
OVER PBER
Projectbureau Elektrisch Rijden is een adviesbureau voor beleid, strategie en realisatie op het gebied van elektrisch rijden en duurzame energie.
Nog geen reacties