Mitsubishi heeft oplossing voor (stroom)fileprobleem
Corporation investeert in windmolenparken, reuzenbatterij en V2G
Dat Mitsubishi inzet op een duurzame toekomst was al duidelijk met de volledige elektrische i-MiEV en de populaire Outlander PHEV. Maar de Mitsubishi Corporation denkt ook aan schone stroom om diezelfde auto’s te kunnen laten rijden. Hoe? Dat zagen we met eigen ogen dankzij een spectaculaire helikoptervlucht naar windmolenpark De Luchterduinen.
LEES OOK: Autotest – Mitsubishi Outlander PHEV
Windmolenpark De Luchterduinen ligt op 23 kilometer voor de kust van Noordwijk aan Zee. Maar hoe kom je daar? Met een boot óf met een helikopter. Wij hadden het fortuin er met het laatste vervoersmiddel heen te gaan. Vanaf golfbaan de Hooge Rotterdamsche in Bergschenbroek, over Leiden en Rijnsburg zo de zee over. Bij helder weer zijn de silhouetten van de windmolens ook te zien vanaf het strand overigens.
Mitsubishi Corporation is voor 50 procent aandeelhouder in het park, dat is opgezet in samenwerking met Eneco. De 43 windmolens van elk 81 meter hoog (indrukwekkend!) in Luchterduinen hebben een vermogen van 129 megawatt en een jaarlijkse opbrengst van 531 miljoen kWh. In begrijpelijke taal: dat is genoeg voor ongeveer 150.000 huishoudens.
En daar houdt het niet op voor Mitsubishi. De Corporation investeerde ook in het nieuwe windmolenpark in Borssele, 22 kilometer voor de kust van Zeeland. Met een opbrengst van 3.200 GWh per jaar zorgt dit voor nog eens 825.000 ‘schone’ huishoudens. Via een enorme kabel wordt de stroom naar het vaste land gebracht.
Stroomfile oplossen
Het opslaan van windenergie in accu’s is een van de grootste uitdagingen. Want de windmolens (en andere duurzame bronnen) wekken zoveel energie op dat ze het niet altijd kwijt kunnen. Het gevolg: windmolens staan stil en dat is zonde. Daarom hebben Mitsubishi en Eneco samen de grootste batterij van Europa gebouwd en neergezet in het noorden van Duitsland. De enorme installatie van tienduizend batterijen heeft voldoende capaciteit om een heel dorp met 5.300 huizen een hele dag van stroom te voorzien.
De rol van deze grootste batterij van Europa: het elektriciteitsnet stabiliseren. Hoe dat precies werkt zie je perfect in onderstaande video:
V2G
In kleinere vorm bevat de Mitsubishi Outlander PHEV als enige plugin hybride ter wereld ook zo’n intelligente techniek: Vehice 2 Grid. Overtollige (wind)energie in de accu van de Outlander PHEV kan zo worden teruggegeven aan het stroomnetwerk. Bijvoorbeeld voor huishoudelijk gebruik als er geen windenergie beschikbaar is. Daar word in Amsterdam en Utrecht al volop mee geëxperimenteerd en ook de volledig elektrische Nissan LEAF bevat deze V2G-technologie.
Mitsubishi Outlander PHEV
Eenmaal geland op Rotterdam The Hague Airport – na een prachtige slotronde over de Erasmusbrug en langs De Kuip – krijgen we nog een knipoog van de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV. Van de bestverkochte plugin hybride SUV van de wereld rijden er inmiddels zo’n 25.000 stuks rond in Nederland. Op wat designaanpassingen na is er op het oog niet heel veel veranderd. Wel is het PHEV-systeem vernieuwd, met meer vermogen en meer rijbereik. Hij is er vanaf 35.990 euro. Lees vooral ook onze uitgebreide autotest met de Outlander PHEV!
Nog geen reacties