Minder storingen bij oplaadpalen e-laad
De openbare oplaadpunten van Stichting e-laad doen het steeds beter. Gemiddeld worden er minder storingen gemeld en neemt de tijd dat oplaadpalen voor 100 procent functioneren toe.
ANWB
Sinds juni 2012 handelt de ANWB de storingsmeldingen op de publieke oplaadpunten van stichting e-laad af. Deze storingen komen binnen via het storingsnummer op de palen en worden opgevangen door de ANWB Alarmcentrale. De ANWB registreert ook gebruikersfouten of een niet geldige laadpas als storingsmelding. In januari 2012 kwam bij bijna 6 procent van de 2.500 transacties in die maand een storing voor, in december van het afgelopen jaar was dat slechts 1 procent op de 13.000 transacties.
Uptime
Ook de ‘uptime’ van laadpunten is in 2012 gegroeid, van 88 procent naar 98 procent. Dit is de tijd dat laadpunten verbonden zijn met de centrale. Het kan voorkomen dat deze connectie tijdelijk verbroken wordt, door bijvoorbeeld een stroom- of netwerkstoring. Indien de laadpaal de communicatie met de backoffice verliest, is deze in de meeste gevallen nog steeds beschikbaar voor het opladen van elektrische auto’s. Toch is het belangrijk dat de ‘uptime’ zo hoog mogelijk is. Medewerkers kunnen klanten zo beter helpen bij problemen, door bijvoorbeeld de laadpaal op afstand weer functioneel te maken.
Stichting e-laad
Stichting e-laad is een initiatief van de beheerders van energienetten. In 2012 heeft de stichting 1.171 oplaadpunten laten plaatsen. In totaal heeft e-laad in Nederland nu 2.314 oplaadpunten geplaatst. Afgelopen jaar maakt e-laad bekend te stoppen met het plaatsen van oplaadpunten. Volgens de stichting moet de markt deze rol overnemen.
Nog geen reacties