Metropolis: een plug-in Citroën met Chinese invloeden
Design
Opvallend is dat de Metropolis is ontwikkeld door het ‘internationale’ designteam van Citroën, ofwel de in Sjanghai gevestigde ontwerpstudio. Logisch, want China is een grote afzetmarkt voor het Franse merk. Hoewel het ontwerp niet te vergelijken is met iets dat
Citroën eerder heeft getoond, hebben de ‘zwevende origami’-achterlichten veel weg van die van de klassieke DS. De concave achterruit lijkt afkomstig van de CX of de C6.
Vermogen
De 5,3 meter lange sedan is van een heel andere orde dan de plug-in hybrides die Peugeot en Citroën voor Europa hebben bedacht: niet alleen de auto is van formaat XXL, ook de techniek is daarop aangepast. Geen viercilinder diesel, maar een tweeliter zescilinder met 200 kW, compleet met een automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Het elektrische gedeelte bestaat uit een motor met 40 kW (piek: 70 kW) en uiteraard een accu, al zegt Citroën niet hoeveel capaciteit die dan heeft, noch hoever de Metropolis komt in de ‘Zero Emission’-modus. De elektromotor kan (net als in een reguliere hybride) ook samenwerken met de benzinemotor om zo tot 345 kW vermogen te komen.
De Metropolis krijgt een plaats op de Wereldtentoonstelling 2010 in Sjanghai, die op 1 mei van start gaat.
Nog geen reacties