Mercedes-Benz rondt laatste testen met eSprinter af
Nieuwe bestelauto komt in tweede helft 2019 op de markt
Mercedes-Benz rondt op dit moment in de poolcirkel de laatste testen met de eSprinter af. De grootste bestelauto van het merk moet in de tweede helft van 2019 in op de markt komen en is ontworpen voor stedelijke distributie. Het is een onderdeel van het elektrische bestelauto-offensief van Mercedes-Benz.
Laatste testfase
Je verwacht niet snel een bestelauto op een bevroren meer in Zweden tegen te komen, maar de temperaturen van -30 graden Celsius zijn ideaal om de aandrijflijn van de eSprinter op de proef te stellen. Mercedes-Benz is al enkele weken in Arjeplog aan het testen om te onderzoeken hoeveel effect de kou op de actieradius heeft.
De eSprinter is uitgerust met een 55kWh-batterij en heeft een actieradius van 150 kilometer. De elektromotor heeft een vermogen van 85 kW en 300 Nm koppel, vergelijkbaar met de standaard dieselmotor van het merk. De topsnelheid is 120 km/u. Met het standaard accupakket kan de eSprinter maximaal 900 kilogram vervoeren.
Kleiner accupakket, meer laadvermogen
Wie echter een hoger laadvermogen wil kan kiezen voor de kleinere 41 kWh-batterij waarmee het laadvermogen toeneemt tot 1040 kilogram. De actieradius neemt af tot maximaal 115 kilometer. Dankzij een snellaadfunctie is het accupakket binnen 30 minuten tot 80 procent op te laden. Tijdens de ijskoude testsessies in Zweden kwam de eSprinter met 55 kWh-batterij 100 kilometer ver op één acculading.
Markintroductie tweede helft 2019
De eSprinter komt in eerste instantie alleen als bestelversie met een hoog dak en een maximum gewicht van 3.500 kilogram op de markt. Het laadvolume meet 10,5 kubieke meter wat vergelijkbaar is met een reguliere Sprinter. De marktintroductie vindt in de tweede helft van 2019 plaats. De prijzen worden op een later moment bekend gemaakt.
Elektrisch modellenoffensief
De eSprinter is een onderdeel van het elektrische modellenoffensief van Mercedes-Benz. Het merk kondigde vorig jaar al de eVito aan die – net als de eSprinter- een 55 kWh-batterij heeft. Er verschijnt ook een personenuitvoering van de eVito op de markt die onder het EQ-label wordt geïntroduceerd (EQV). Of er ook een personenuitvoering van de eSprinter op de markt verschijnt is nog niet bekend.
Lees ook: Mercedes-Benz EQV: personenvervoerder gaat elektrisch
Nog geen reacties