Mercedes-Benz EQC 4×4²: een elektrische auto van uitersten
Doe eens gek!
Deze Mercedes-Benz EQC 4×4² is een elektrische auto van uitersten. Maar productieplannen zijn er nog niet. Mercedes-Benz wil met het model de grenzen opzoeken en laten zien dat elektromobiliteit niet alleen onroad, maar ook offroad denkbaar is. Het rijdende technologieplatform is ontwikkeld door een team met medewerkers van verschillende afdelingen, onder leiding van ontwikkelingsengineer Jürgen Eberle die eerder al de E 400 All-Terrain 4×4² ontwikkelde
Derde 4×4²-model
De EQC 4×4² is al het derde model van de 4×4²-familie van Mercedes-Benz. De G 500 4×4² werd vanaf september 2015 zelfs in serie geproduceerd. En in 2017 overtrof Mercedes-Benz met het studiemodel E 400 All-Terrain 4×4² de terreincapaciteiten van veel SUV’s. Nu is daar de EQC 4×4². Met de EQC 4×4² als technologieplatform laat Mercedes-Benz zien dat passie voor avontuur kan worden gecombineerd met lifestyle en duurzaamheid.
Bodemvrijheid
Met een hoogte van 293 mm is de bodemspeling van de EQC 4×4² meer dan twee keer zo hoog als die van een standaard EQC (140 mm). Zelfs bij een G-Klasse is de bodemvrijheid 58 mm kleiner. De waaddiepte is met 15 cm vergroot naar 40 cm. De enorme bodemvrijheid wordt mogelijk gemaakt door toepassing van portaalassen: in tegenstelling tot conventionele assen zijn de wielen niet op de hoogte van het midden van de as gemonteerd, maar een stuk lager op de asnaaf met behulp van de portaalconstructie. Of omgekeerd kan worden gesteld dat de hele auto hoger op de wielen staat. Het 4×4²-onderstel is bevestigd aan dezelfde ophangpunten van de carrosserie als het standaard onderstel.
Doorwaaddiepte
Net zo indrukwekkend zijn de in- en uitloophoek: – 31,8° voor en 33° achter. Ter vergelijking: een conventionele G-Klasse heeft een in- en uitloophoek van 28°. Banden in de maat 285/50 R20 zorgen voor grip in ruig terrein. Het uiterlijk wordt afgerond door gunmetal metallic folie en zwarte spatschermverbreders. Het is ook mogelijk om een aanhangwagen te trekken en een dakdrager te monteren. Met een daktent en een opblaasbare boot zijn de meest afgelegen gebieden te bereiken.
- De EQC 4×4² is ongeveer 20 cm hoger dan de standaard EQC.
- De spatschermverbreders meten circa 10 cm.
- Ondanks de 20 inch wielen is de draaicirkel klein dankzij de moderne askinematica met een vooras met vier draagarmen.
- De bodemvrijheid en de waaddiepte worden met 15 cm vergroot ten opzichte van de standaard EQC.
Overzicht van de belangrijkste offroad-eigenschappen:
EQC 4×4² (studiemodel) | EQC 400 4MATIC (standaard) | ||
Inloophoek voor | graden | 31,8 | 20,6 |
Uitloophoek achter | graden | 33,0 | 20,0 |
Hellingshoek | graden | 24,2 | 11,6 |
Bodemvrijheid | mm | 293 | 140 |
Waaddiepte | mm | 400 | 250 |
Elektromobiliteit
Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG, verantwoordelijk voor Daimler Group Research, alsmede COO van Mercedes-Benz Cars. “Dit studiemodel toont duidelijk aan dat we bij Mercedes-Benz niet alleen een passie voor elektromobiliteit hebben, maar ook leidend willen zijn op dit vlak en de emotionele aantrekkingskracht daarvan in de toekomst nog verder zullen vergroten.”
Nog geen reacties