Autotest – Mercedes-Benz EQC 400 4Matic (2019)
Een zwaargewicht, op diverse fronten
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De eerste elektro-SUV van Mercedes-Benz is een feit. Hij luistert naar de naam Mercedes-Benz EQC 400 4Matic. Hij heeft de afmetingen van een GLC en de prestaties van een AMG, maar waarom zou je voor een EQC moeten kiezen? In Noorwegen – een land waar de elektro-auto door overheidsstimulering een marktaandeel heeft van vijftig procent – speuren we naar een antwoord.
Concurrenten
Er verschijnen steeds meer middelgrote elektrische SUV’s op de markt. We kennen natuurlijk al de Tesla Model X die als Standard Range minimaal 87.100 euro kost. Maar tegenwoordig staan er ook modellen als de Jaguar I-Pace (vanaf 81.800 euro) en Audi e-tron (vanaf 84.100 euro) in de showroom. Een elektrische BMW iX3 – die al te reserveren is – volgt medio 2020. Vanaf oktober 2019 levert Mercedes-Benz de EQC 400 4Matic uit aan de eerste kopers. Voor nu draagt de EQC met een vanafprijs van 80.995 euro de titel ‘de voordeligste’.
Concessies
Leuke binnenkomer, maar met een EQC doe je wel een paar concessies. Het zicht rondom is door smalle raampartijen en relatief kleine zijspiegels bijvoorbeeld vrij beperkt. Een smalle achterruit en een dikke C- en D-stijl beperken het zicht naar achteren. Gelukkig heeft de EQC diverse camera’s die dat beperkte zicht rondom compenseren.
Mercedes-Benz EQC (2019) – Lekker Praktisch #18 – AutoRAI TV
Opladen
Opladen is ook een dingetje, want net als bij de Jaguar I-Pace behoort driefasenladen niet tot de mogelijkheden. Opladen aan een publieke laadpaal of thuis aan het stopcontact duurt dus lang. Met 7,4 kW laadkracht is je batterij na ongeveer 11 uur opgeladen. Met een normaal stopcontact mag je rekenen op zo’n 20 uur. Opladen bij een snellader (DC) gaat een stuk sneller (tot 110 kW). In 40 minuten is de batterij dan van 10 tot 80 procent opgeladen. De Tesla Model X en Audi e-tron lopen op het gebied van opladen voor op deze EQC. Slim rijden en laden dus, met die EQC.
652 kilogram
Het lithium-ion accupakket van de EQC heeft een capaciteit van 80 kWh en weegt 652 kilogram. Niet heel raar dus dat de EQC een totaalgewicht heeft van een stevige 2.495 kilogram. De batterij – geproduceerd door het Duitse Accumotive dat in handen is van Daimler – bestaat uit 384 cellen en is geplaatst in de bodemsectie van de auto. Kortom: een lekker laag zwaartepunt.
“In de praktijk is 400 kilometer haalbaar onder gunstige omstandigheden en een rustige gasvoet.”
Actieradius
Op papier heeft de EQC een actieradius van 417 kilometer (WLTP). In de praktijk is 400 kilometer haalbaar onder gunstige omstandigheden en een rustige gasvoet. Met een acculading van 77 procent gaf onze testauto een resterende range aan van 302 kilometer. Voor de volledigheid: het trekgewicht bedraagt 1.800 kilogram. Ook caravanbezitters komen dus aan hun… trekken.
AMG-prestaties
Ondanks het forse wagengewicht is de 4,76 meter lange EQC nog altijd een rappe SUV. Twee elektromotoren genereren samen een piekvermogen van 408 pk (300 kW). Indrukwekkend is het koppel van 760 Nm, direct beschikbaar bij stilstand. Het zal geen verrassing zijn: de vierwielaangedreven EQC levert AMG-prestaties. Van 0 naar 100 is in 5,1 seconden afgewerkt. Uit het oogpunt van efficiency is de topsnelheid afgeregeld op 180 km/u.
“De EQC is extreem stil.”
Comfort
Allemaal leuk en aardig, maar in de EQC is het al snel duidelijk dat de nadruk op comfort ligt. Dat merk je vooral tijdens het rijden over drempels, waar ze in Noorwegen groot fan van zijn. De EQC weet elke ‘bult’ keurig te dempen. Neem de drempels niet met een te hoog tempo, want dan krijgen de schokbrekers door het doordrukkende gewicht een flinke opdonder. Doe maar rustig aan, dan is de EQC in z’n element.
Knap werk
Ook als het om cruisen gaat, is de EQC een heerlijke metgezel. Dat komt deels door het uitstekende meubilair en de goede verstelbaarheid van de stuurkolom en de stoelen, maar in het bijzonder ook door de stilte aan boord. Alleen wat band-, weg- en windgeluid dringt licht door in de cabine. Maar in het algemeen is de EQC extreem stil. Mercedes-Benz heeft duidelijk niet beknispeld op de geluidsisolatie. Knap werk.
“De vierwielaangedreven EQC levert AMG-prestaties.”
Handle with care
Het interieur kennen we in grote lijnen van de GLC. Het forse digitale display komt uit de A-Klasse en is prettig afleesbaar. Het infotainmentsysteem met persoonlijke assistent ‘Hey Mercedes’ steekt goed in elkaar en is goed te bedienen. Soms is het wel zoeken naar de gewenste functie. De hoogglans zwarte afwerking van de middenconsole oogt fraai, maar is wel extreem gevoelig voor vette vingers, stof en krassen. Handle with care dus.
Ruimte aan boord
De ruimte aan boord van de EQC is in orde. Het is zeker niet de ruimste in zijn klasse, maar ook volwassenen van 1,85 meter kunnen achterin goed zitten. De achterbank kan volledig worden neergeklapt met twee handige drukknoppen in de bagageruimte. Uitgebreid boodschappen doen of grotere voorwerpen vervoeren is dus goed mogelijk.
“Slechts 15 procent van het EQC-platform komt overeen met de GLC.”
Middentunnel
De tunnel tussen de voetenruimte achterin is een gevolg van dat de EQC zijn basis op bepaalde fronten deelt met de GLC. “Slechts 15 procent van het EQC-platform komt overeen met de GLC”, zegt Christoph Meier, onderdeel van het ontwikkelingsteam van de EQC in gesprek met AutoRAI.nl. “De EQC rolt van dezelfde band als de GLC en C-Klasse Limousine en Estate. De middentunnel bij het voetgedeelte achterin weghalen had een te grote impact op het productieproces. Vandaar dat dit moest blijven. We gebruiken de tunnel nu voor bedrading en een koelelement van het accupakket.”
Rijmodi
Mercedes-Benz geeft de EQC diverse rijmodi, te weten Comfort, Eco, Sport, Max Range en Individual. In de stand Max Range doet de auto er alles aan om zoveel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren. In de stand Sport is dat wat minder relevant en levert de aandrijflijn de beste prestaties. In onze optiek is de stand Comfort de beste rijstand voor alledaagsgebruik. Gewoon een mooie mix van comfort en acceleratievermogen.
One pedal driving
Bij een elektrische auto hoor je het wel vaker: one pedal driving. Oftewel: accelereren en afremmen met het ‘gaspedaal’. Ook wel recupereren genoemd, want tijdens het vertragen wint de auto energie terug voor het accupakket. In de EQC is dat ook mogelijk. Die ‘schakelflippers’ achter het stuurwiel zitten er immers niet voor niets. Er zijn vijf standen: D Auto, D+ (coasting oftewel uitrollen), D (beperkte recuperatie), D- (gemiddelde recuperatie) en tot slot D– (hoge recuperatie). In die laatste stand is one pedal driving mogelijk. De vertraging is in die stand vrij agressief, maar met wat oefening en dus ervaring rem je de EQC keurig af met het ‘gaspedaal’. Ideaal in steden.
“Het nieuwe submerk EQ richt zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services.”
ECO-assistent
Ook handig is de ECO-assistent. Die gebruikt navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) om de zeilfunctie en energieterugwinning aan te sturen. Ook vertelt het de bestuurder wanneer hij of zij het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld omdat er een lagere snelheidslimiet aankomt.
EQ staat voor…
De EQC is het eerste product van het nieuwe product- en technologiemerk EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’. Dit nieuwe submerk richt zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. Tot 2022 komt Mercedes-Benz met in totaal negen EQ-modellen. De EQC is een prima begin van Mercedes’ grote elektro-offensief.
Conclusie
Waarom? De Mercedes-Benz EQC 400 4Matic blijkt niet alleen een zwaargewicht als het gaat om pure kilo’s, maar ook op het gebied van comfort en rijgenot. Die C in de naam heeft dus een dubbele betekenis. Wie een elektrische SUV zoekt met een overvloed aan comfort, kan niet om de EQC heen. De EQC is zeker niet de ruimste. Ook het ontbreken van een driefasenlaadmogelijkheid is een gemiste kans, maar in de basis is de EQC een goed doordachte elektro-SUV.
5 PLUSPUNTEN
+ Extreem comfortabel
+ Heel stil
+ Nette afwerking
+ Rijke standaarduitrusting
+ Net zo praktisch als een GLC
5 MINPUNTEN
– Niet driefasenladen
– Beperkt zicht rondom
– Treeplanken hinderlijk bij in- en uitstappen
– Zwaar
– Hoogglans zwart afwerking gevoelig voor krassen en stof
Whether you’re trying your luck on the slots, sitting in on an exhilarating table game, or placing a bet on your favorite sports team, it’s a safe bet you’ll never be bored here at our off-Strip Vegas casino! This site contains gambling related content (including but not limited to casino games, poker, bingo, sports betting etc.) and is intended for adults only. You must be 18 years of age or older (or if the age of majority in your place of residence is greater than 18 years, you must have attained the age of majority) to use NoDepositBonus.cc or engage in any of the programs we offer. We pride ourselves in paying our winners in full, in one go, with no weekly withdrawal limits and no drip fed jackpot wins. We are amazed that a lot of other casinos still get on with that nonsense, but that is them and we’re… erm… us (glad we got that straight).
http://game-data-base.com/darkest-dungeon-wiki/index.php?lialibhucoc1988
The Open Network (better known as the TON Blockchain) and its native currency, Toncoin, is now the exclusive payment infrastructure for the social media advertising initiatives of Telegram. First, download and install Avast Secure Browser. 4. Spam score and throttling: Each channel incorporates a spam score that ranges from 0-1. Value of 0 means the channel has a wonderful score and 1 means the channel is extremely unhealthy. The range adjusts supported positive actions like the next number of subscribers, with the passing of your time while negative actions are on top of usual unsubscribers, more than usual notifications, etc. This can be guided by the protocol and at a specific range, the protocol will start throttling the notifications or perhaps stop them until the score comes back to a healthier range.
If you’ve got a group of kids, this game is a perfect alternative when tag starts to get a bit boring. Designate one or more players to be the “shark” they will try to tag the minnows. The rest of the players are “minnows” and should stand together in a straight line at one end of the playing field, all facing the shark in the middle of the field. When the shark yells “Swim!” all of the minnows should try to run to the other side of the field without being tagged. Unblock Me may be better suited for players older than 9 as it is a complex puzzle game- think Tetris! In the App Store, Unblock Me is recommended for age 4 and up, but we’ve had kids as old as 10 play the game and become very frustrated with it. As adults we really enjoy the game. This app can be downloaded free or premium version on the iPhone, iPad, iPod, and Android. When the phone is connected to WiFi or data there are pop-up ads and options for in-app purchases. You can play this game for hours on end, even when your phone is completely disconnected- no WiFi? No problem!
https://www.lincolnexpos.org/forum/sports-forum/no-internet-dino-game
Graceful Explosion Machine is a masterful example of how to do an arcade shooter right. Eye-catching visuals and extremely fine-tuned gameplay combine to make this a memorable and compelling experience for anybody looking to get into a faster-paced, action-focused game. It may “just” be a side-scrolling space shooter, but much like any good sci-fi, it tries to break the mould with rich colours, bold geometry, and a chaotic-yet-minimalist aesthetic. After all, why would space be boring? A strong contender for the best God of War games on Android, Dungeon Hunter 5 is a top-down fantasy RPG that brings players a variety of gameplay modes to test their mettle and bring home treasure. Access a high-production campaign mode with tiered difficulty settings and leaderboards to compare yourself with other players. Co-op gameplay feels reminiscent of Neverwinter, with multiple players tasked with achieving a task together, whether you’re exploring a dungeon or defeating a certain number of enemies.
Por favor Iniciar Sesión o Registro In the end, all you have to do to get your 10 euros casino bonus is to sign up to one of the casinos from the list. That’s the only “obstacle” standing on your way to free casino money. The information required during the process is only the basic one, such as your future login details (password and email), first name, and similar. Most casinos also have a max and minimum amount that you can deposit when accepting these types of bonuses. If the maximum amount is 100 Euro that’s the maximum amount you can deposit to maximize the bonus. Also if the minimum is 10 Euro that’s the minimum amount you can deposit to take part of that bonus offer.
https://luvly.co/users/oswondiaso1972
© Videoslots 2011 – 2021. All rights reserved. Please enable Cookies and reload the page. Once registered you’ll get access to our casino collection. Deposit the amount you’d like to play with. 21.co.uk allows you to play and wager in many different ways including slots, table games and live casino. From here you can begin choosing which games you want to play or even check out our sports betting market. When you want to withdraw winnings you can then do so by going to your account and selecting withdraw. Each UK casino vertical has different odds and payout percentages so make sure to read the paytable and other information before playing. Another way to prevent getting this page in the future is to use Privacy Pass. You may need to download version 2.0 now from the Chrome Web Store.