“Grotere actieradius en sneller lader niet vereist”
De eerste resultaten van het onderzoek Charged? zijn binnen! Uit de tussentijdse resultaten van het grootste online onderzoek onder EV-rijders komen twee opvallende zaken naar voren. Zo blijkt dat er nauwelijks behoefte is aan een grotere actieradius en snellere laadtijden. Tevens wordt steeds meer privé met de elektrische auto gereden.
Charged? is een gezamenlijk project van Accenture, GreenFlux, Oranjewoud en ZERauto. Dit online onderzoek is bedoeld om meer te weten te komen over EV-ervaringen in de praktijk en hoe elektrisch rijden bereikbaar kan worden gemaakt. Het is dan ook van belang dat zoveel mogelijk EV-rijders meedoen door de online vragenlijst in te vullen!
De resultaten van het onderzoek zijn gemeten in de periode maart t/m mei 2013. Ten opzichte van de vorige onderzoeksperiode (februari t/m april 2012) is het aantal EV’s op Nederlandse bodem met 7.000 toegenomen tot 9.500, waarvan zo’n 75 procent overigens een plug-in hybride is. En van de 151 mensen in 2012 deden ditmaal 193 mensen mee aan het onderzoek.
Het onderzoek is van belang om elektrisch rijden in Nederland beter, leuker en bereikbaarder te maken. Maar liefst 81 procent van de respondenten geeft aan dat meer laadpunten doorslaggevend zijn om vaker de elektrische auto te pakken. Slechts 7 procent zegt dat goedkoper laden van belang is en 9 procent wil een grotere actieradius. Een minderheid van slechts 4 procent zegt dat sneller laden belangrijk is om vaker elektrisch te rijden.
Het belang van meer laadpalen komt ook terug in andere delen van het onderzoek. Zo is 48 procent van de respondenten bereid maximaal 15 minuten te lopen tussen een laadpunt en de eindbestemming. Ook opvallend is dat vrijwel alle deelnemers die beschikken over een tweede auto, de elektrische het meest gebruiken (90 procent).
Nog geen reacties