Maserati trapt EV-offensief af binnen Fiat Chrysler Automobiles
Sergio Marchionne heeft een strijdplan
Ook Fiat Chrysler Automobiles werkt aan diverse elektrische modellen. Rond 2022 moet meer dan de helft van de modellenline-up een vorm van elektrische aandrijving hebben. Het autoconcern heeft Maserati voorgedragen als technologisch uithangbord van alle EV-ontwikkelingen. Al vanaf 2019 zien we daar de eerste resultaten van, meldt CEO Sergio Marchionne in gesprek met Automotive News Europe.
Schandalen
Volgens Marchionne hebben de recente schandalen rondom de uitstoot van dieselmotoren invloed gehad in de aankondiging van dit plan. Op het gebied van elektrificatie van modellen was het tot voor kort stil bij Fiat Chrysler Automobiles. Op de achtergrond worden er wel modellen klaargestoomd, maar in het huidige modellengamma is nog nauwelijks sprake van elektromotoren omdat de vraag naar deze modellen nu eenmaal klein is en de ontwikkeling ervan kostbaar is. FCA levert momenteel alleen een plug-in hybride Chrysler Pacifica en een elektrische Fiat 500.
Maserati trapt af
Nu er grote plannen zijn aangekondigd in Groot-Brittannië, Noorwegen en Frankrijk om diesel- en benzinemodellen te gaan verbieden, neemt Marchionne maatregelen. Volgens de topman zullen de ontwikkelingskosten van elektromodellen de komende tijd nog altijd hoger zijn dan van reguliere brandstofmotoren. Dat is de reden waarom Marchionne allereerst Maserati naar voren schuift als technologisch uithangbord van elektrosystemen, omdat in segment hogere prijzen gewoner zijn dan voor een auto in het B- of C-segment.
Allemaal aan de stekker
De nieuwe Maserati-modellen die in 2019 op stapel staan, krijgen een vorm van elektro-ondersteuning. Er komen zelfs volledig elektrische Maserati’s om te concurreren met auto’s als Tesla. Voor de Maserati-fan wellicht even slikken, maar een soortgelijk lot staan ook andere FCA-merken te wachten. Op termijn gaan ook Fiat, Alfa Romeo, Ferrari, Jeep en Chrysler allemaal aan de stekker.
Nog geen reacties