Levensduur accu elektrische auto 5 tot 20 jaar
De gemiddelde levensduur van lithium-ion-accu’s van elektrische auto’s blijkt ook voor wetenschappers moeilijk te bepalen. Uit onderzoek van het Franse energie-instituut CEA is de levensduur van een accu van een EV zo’n 5 tot 20 jaar . Opvallend is dat deze verwachting volgens de onderzoekers in lijn ligt met de gemiddelde levensduur van personenauto’s.
Levensduur accu gelijk met dat van personenauto’s
Hoe lang de accu van een elektrische auto dus echt meegaat is voor de onderzoekers een grijs gebied. Wel hoeven EV-rijders zich volgens de onderzoekers geen zorgen te maken omdat een gemiddelde personenauto zo’n 8 jaar meegaat. Die levensverwachting is echter opvallend omdat de Nederlandse autobrancheverenigingen BOVAG en RAI stellen dat de gemiddelde levensduur van een personenauto tussen de 16 en 17 jaar ligt. De partijen baseren dit op cijfers van het instituut Autorecycling Nederland.
Omgevingstemperatuur cruciaal voor levensduur accu
De onderzoekers stellen dat de omgevingstemperatuur een belangrijke factor voor de levensduur van een accu. Volgens Mikael Cugnet van CEA zijn vooral hoge temperaturen schadelijk. “Vanaf 30 graden Celsius nemen de prestaties van de batterij af. De prestatieafname is in de meeste gevallen tijdelijk, maar soms zijn er ook blijvende gevolgen, vooral als een auto lange tijd wordt blootgesteld aan hoge temperaturen.” Cugnet geeft ook tips waarmee EV-rijders schade aan hun accu’s kunnen voorkomen. “Het is belangrijk dat EV-rijders de accu’s tijdens warme perioden niet volledig opladen. Een volledig opgeladen accu blijkt kwetsbaarder voor hitte dan een enigszins ontladen accu. Overigens houdt de software die het laadproces regelt daar vaak al rekening mee.”
Niet te snel optrekken
Onderzoeker Mark Bolech van TNO is het eens met de visie van CEA. “Bijna alle problemen met lithium-ion-accu’s zijn te herleiden op lokale oververhitting. Dat is slecht voor de levensduur van een accu. Dit is mede te voorkomen door de accu’s niet te zwaar te belasten. Dat betekent niet te snel optrekken of te hard remmen. Tijdens het remmen wordt kinetische energie omgezet in elektrische energie, die wordt teruggevoerd in de accu waardoor de accu opwarmt.” Ook is volgens Bolech veelvuldig snelladen schadelijk. De temperatuur neemt dan toe omdat de accu dan onder een hoog voltage in 30 minuten opgeladen tot 80 procent van de opslagcapaciteit.
Snelladen
In de praktijk is er nog niet veel bekend over de invloed van snelladen op de levensduur van EV-accu’s. Het Amsterdamse taxibedrijf TAXI-E maakte echter onlangs bekend dat de Nissans LEAF die in de taxivloot rijden na twee jaar lang gemiddeld zo’n twee tot drie keer per dag snelladen nog geen noemenswaardig capaciteitsverlies vertonen. Ook Mitsubishi stelt dat snelladen weinig invloed heeft op de accu’s van de elektrische i-MiEV. Bryan Arnett, Productmanager EV bij Mitsubishi vertelt hier meer over:
“Dagelijks snelladen heeft slechts beperkte invloed op de levensduur van een accu. Na tien jaar snelladen is volgens onze berekeningen zeker nog zo’n 80 procent van de opslagcapaciteit beschikbaar. EV-rijders moeten hun auto ‘s nachts dan wel ‘gewoon’ aan een laadpunt of een huisstopcontact opladen. Dagelijks snelladen is geen probleem.”
Leven na de auto
Tot slot is CEA is positief over de recyclingsmogelijkheden van EV-accu’s. Algemeen wordt ervan uitgegaan dat een accu bruikbaar is tot hij 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft verloren. Daarna kunnen de oude accu’s aan een tweede leven beginnen als back-upstroomvoorziening voor ziekenhuisapparatuur, of voor de opslag van duurzaam opgewekte stroom uit zonnepanelen of windmolens.
Nog geen reacties