Let op, de Tesla Model 3 komt naar Nederland!
Column Henri Stolwijk
Door Henri Stolwijk . Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
De meest interessante auto die in 2019 onze markt bereikt: de Tesla Model 3. Hij blijkt iets duurder dan verwacht. Hij is er voorlopig vanaf 58 mille. Maar wat deze auto zo interessant maakt is natuurlijk de betrokkenheid van Elon Musk. En daarvoor is maar een reden: Musk is een bijzonder soort ondernemer. Eigenzinnig, dwars, succesvol, omstreden, superrijk, gemotiveerd. En dat boeit.
Wiet roken
Musk laat zich niks gelegen aan conventies: als hij wiet wil roken doet hij doet, hij laat zich door niemand de wet voorschrijven Maar wat heeft die man al veel gepresteerd en, zeker zo interessant, anderen tot grote prestaties opgezweept. Hij heeft zijn kapitaal verdiend als succesvol internetondernemer, waarbij vooral de oprichting en verkoop van PayPal zijn bankrekening vulde.
SpaceX
In plaats van achterover te leunen ontplooide Musk nieuwe activiteiten. Zo richtte hij SpaceX op, bedoeld om rakettechnologie verder te ontwikkelen en mensen naar Mars te brengen. Want Musk gelooft stellig dat de mensheid naar nieuwe wegen moet zoeken om te overleven.
Hyperloop
Sinds 2013 werkt Musk via Hyperloop aan een systeem om mensen in een tunnelbuis met grote snelheid te verplaatsen. In 2016 volgde de oprichting van Boring Company, bedoeld om het wegennet rondom steden door middel van tunnels te ontlasten. En hij heeft ook nog een filantropische Foundation opgericht die zich richt op steun aan rampgebieden. In alle gevallen speelt door elektriciteit opgewekte energie een rol. Allerlei mensen vinden iets van Musk, maar hij trekt zich daar weinig van aan en gaat onverdroten door om zijn idealen werkelijkheid te maken.
“Musk is dan weliswaar niet de oprichter van Tesla, maar hij geldt van meet af aan als de drijvende kracht achter de ontwikkeling van het bedrijf.”
Bommetje
Met de groei van Tesla heeft Musk een bommetje gelegd onder de mondiale auto-industrie. Hij gelooft in de toekomst van elektrisch rijden, met de dag krijgt hij wat dat betreft meer gelijk. Tegen de gevestigde orde in is Tesla van de grond gekomen. De productie heeft vaak gewankeld, maar na jaren van verlies wordt inmiddels winst gemaakt. De overgang naar massa-productie bleek lastig, maar het lijkt Musk nu toch gelukt.
Trouwe aanhangers
De Tesla Model 3 moet de echte doorbraak worden. Inmiddels produceren ook andere fabrikanten betaalbare elektrisch aangedreven auto’s, maar je kunt oprecht de vraag stellen of dat gebeurd zou zijn zonder de druk van Musk. Het merk kent een grote groep trouwe aanhangers. Duizenden mensen stortten een aankoopbedrag toen de Tesla Model 3 werd aangekondigd zonder dat ze precies wisten wat ze kochten.
Model S
Tesla is Musk, dat mag je zeggen. Hij is dan weliswaar niet de oprichter, maar hij geldt van meet af aan als de drijvende kracht achter de ontwikkeling van Tesla. Initiatiefnemers Martin Eberhard en Marc Tarpenning richtten Tesla op in juli 2003, Musk stapte een paar maanden later aan boord toen er geld nodig was. Met de Model S vestigde hij een reputatie, daarop wordt gestaag doorgebouwd. Af en toe komt Musk in het nieuws omdat hij in de ogen van velen rare dingen doet, maar anno 2019 is Tesla wel een autofabriek met toekomst. Daar draagt de Tesla Model 3 in grote mate aan bij. En dat maakt het zo ontzettend boeiend dat deze auto ook naar Nederland komt. Ik kijk er naar uit!
Nog geen reacties