Lagere bijtelling (8%) en aanschafsubsidie (€6.000) voor emissieloze auto
Het Klimaatakkoord pakt gunstig uit voor emissieloze auto’s
Goed nieuws voor particulieren: er komt een aanschafsubsidie voor emissieloze auto’s. Dat staat in het Klimaatakkoord, gepresenteerd door de overheid. De aanschafsubsidie begint bij 6.000 euro, maar loopt daarna af. Ook volgt er een lagere bijtelling voor emissieloze auto’s.
6.000 euro subsidie per emissieloze auto
Voor particuliere emissieloze auto’s komt een aflopende kostenefficiënte aanschafsubsidie die begint met 6.000 euro per auto (2021) en daalt naar 2.200 euro (2030). Deze aanschafsubsidie is beschikbaar voor nieuw verkochte auto’s tot een maximum van 60.000 euro waarbij de subsidie vanaf een aanschafbedrag van 40.000 euro tot 60.000 euro lineair afloopt.
Doelsubsidie
De regeling wordt opgezet als een doelsubsidie met een gemaximeerd subsidiebedrag en een subsidieplafond op basis van nieuwverkooppercentages. Met deze subsidie wordt gemiddeld ongeveer de helft van het verschil in aanschafprijs ten opzichte van brandstofauto’s gedekt waardoor de elektrische auto zich eerder terugverdient voor de consument.
8 jaar in Nederland blijven
Onderzocht wordt of deze aanschafsubsidieregeling ook beschikbaar gemaakt kan worden voor bepaalde vormen van privélease en deelauto-concepten. Deze aanschafsubsidie wordt voorwaardelijk vorm gegeven om de auto zolang mogelijk in het Nederlandse wagenpark beschikbaar te houden (wens is 8 jaar). Indien hieraan niet wordt voldaan, dient de subsidie te worden terugbetaald.
Verlaagde bijtelling!
Voor zakelijke emissieloze auto’s wordt over een maximum van 50.000 euro van de catalogusprijs (voor batterij-elektrisch) een verlaagde bijtelling gehanteerd. De verlaagde bijtelling begint bij 8 procent (2021) en stijgt van 10 procent in 2023 en 2024 door naar 20 procent in 2030.
Overstimulering
Jaarlijks wordt gemonitord en zonodig aangepast om overstimulering te voorkomen, waarbij het ingroeipad leidend is. Voor innovatieve emissieloze auto’s die zich nog niet in de markt bewezen hebben, zoals de waterstof- en de zonnecelauto geldt dat de invoering van het maximumbedrag van 50.000 euro in de bijtelling wordt uitgesteld tot na 2024. Over de precieze invoering hiervan vindt nog nader overleg plaats.
BPM en MRB
Ook interessant: emissieloze auto’s blijven vrijgesteld van het betalen van de BPM tot en met 2024. Vanaf 2025 betalen zij een vaste voet van 350 euro per auto. Emissieloze auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van het betalen van (het rijksdeel van) de MRB. Vanaf 2025 betalen emissieloze auto’s een oplopend percentage van (het rijksdeel van) de MRB beginnend bij 25% (2025) tot 45% (2030). PHEV betalen MRB met een correctiefactor vanwege het zwaardere gewicht ten opzichte van brandstofauto’s.
Het Klimaatakkoord vind je hier.
Als je in 2019 een emissieloze auto aanschaft, is er dan niets aan subsidie?