KPMG: Elektrische auto kans én risico voor leasemaatschappij
Restwaarderisico
Kansen voor leasemaatschappij liggen vooral in het aanbieden van mobiliteitsproducten zoals deelauto’s en ‘groene’ mobiliteitsoplossingen. Ook de elektrische auto moet snel vast deel gaan uitmaken van het wagenpark van leasemaatschappijen. Bedrijven vinden het echter lastig om EV’s in te passen in de huidige manier van zakendoen. Vooral het restwaarderisico speelt parten. Inschattingen van wat een auto over vijf jaar waard is, berusten momenteel op ruwe schattingen over de levensduur en restwaarde van de batterij. Die evensduur kan sterk variëren, bovendien gaat de ontwikkeling op accu-gebied hard. Nu is de huidige lithium-ion accu nog high-tech, over vier jaar waarschijnlijk weer achterhaald.
Batterij leasen
Het rapport van KPMG draagt ook een oplossing voor dit probleem aan. De onderzoekers zien wel wat in het idee om de batterij te leasen. De auto en het accu-pakket zijn dan eigenlijk twee aparte producten. Zo kan de auto na de leaseperiode weer in de verhuur of verkoop, met een nieuwe accu. Renault hanteert al hetzelfde systeem voor haar elektrische modellen Ook het inzetten van de elektrische auto als pool- of deelauto is een oplossing om de kosten te spreiden over meerdere klanten. Leasemaatschappijen moeten wel snel schakelen. Er staan genoeg partijen te trappelen om een deel van de mobiliteitsmarkt te veroveren. Denk aan de activiteiten van autodeelproject car2go in Amsterdam en de initiatieven van bijvoorbeeld een IT-bedrijf als Google, investeerders van het eerste uur in de elektrische auto’s van Tesla Motors.
Nog geen reacties