KIA EV6 (2021), voor het eerst rijden! – REVIEW – AutoRAI TV
EXCLUSIEF: rijden met prototype!
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Ongekend veel interesse krijgt Kia voor de 100% elektrische EV6. Het model beschikt net als de Hyundai IOINQ 5 over 800 volt-laadtechnologie voor razendsnel opladen. Maar is de Kia EV6 ook in de basis een goede auto? In Frankfurt kunnen we als een van de eersten rijden met een prototype van de Kia EV6. En die korte rij-ervaring smaakt eigenlijk al naar meer, want Kia zet met deze EV6 een dijk van een elektrische auto neer. In deze review vertelt autojournalist Bart Oostvogels je meer over de nieuwe elektrische Kia EV6.
KIA EV6 (2021), voor het eerst rijden! – REVIEW – AutoRAI TV
Diverse varianten Kia EV6
Naar verwachting arriveren de eerste exemplaren van de Kia EV6 in september 2021 bij de Nederlandse dealers. Er is keuze uit twee batterijversies: een 58 kWh of 77,4 kWh lithium-ion batterij. De prijzen van de versies zijn alsvolgt:
- 58 kWh RWD EV6 – 400 km range – 169 pk – 44.595 euro
- 77.4 kWh RWD EV6 Plus – 510 km range – 229 pk – 52.095 euro
- 77.4 kWh AWD EV6 Plus – 490 km range – 325 pk – 54.595 euro
- 77.4 kWh RWD GT-Line – 510 km range – 229 pk – 56.895 euro
- 77.4 kWh AWD GT-Line – 460 km range – 325 pk – 59.395 euro
- 77.4 kWh AWD Performance GT – 400 km range – 584 pk – 63.595 euro (4e kwartaal 2022)
Getest: Kia EV6 AWD GT-Line
In Frankfurt hebben we gereden in de AWD-versie met 77,4 kWh-batterij en een systeemvermogen van 325 pk. Voor de Nederlandse wegen is dat meer dan genoeg vermogen. AWD heb je feitelijk niet nodig, de RWD-versie met alleen achterwielaandrijving volstaat. Bovendien heeft deze versie ook de grootste range. Op papier is 510 kilometer mogelijk op een volle acculading, in de praktijk zal dat net iets meer dan 400 kilometer zijn. Zeer acceptabele cijfers. De actieradius is voor het grootste deel afhankelijk van je rijstijl. Doe je rustig aan en laat je de auto tijdig energie terugwinnen, dan haal je het maximale uit de aandrijflijn.
Kia EV6 rijdt hetzelfde als de Hyundai IONIQ 5?
De Kia EV6 staat net als de Hyundai E-GMP-platform. Beide modellen delen bovendien ontzettend veel technologie met elkaar, zoals het 800V-laadsysteem en het infotainmentsysteem. Maar de auto’s rijden niet hetzelfde. Het ruimte-aanbod is in beide modellen gelijk, dus daar geen verschillen. Ook in de Kia EV6 heb je bijvoorbeeld prettige loungestoelen. Qua rijgedrag bestaat er een groot verschil tussen de twee auto’s. De Hyundai is de meer smooth en comfy auto. De Kia EV6 biedt meer dynamiek en voelt lichtvoetiger aan. Ook de Kia EV6 is comfortabel, maar net iets minder dan de Hyundai. Voor ons gevoel biedt de EV6 wel wat meer stuurgevoel, iets wat vooral de sportievere rijder zal aanspreken.
Supersnel opladen
Bij een 800V-laadstation kan de accu van de Kia EV6 in slechts 18 minuten van 10% naar 80% worden opgeladen (in optimale omstandigheden), bij een vermogen van maximaal 239 kW. Bij de momenteel meer gangbare 400V-laders, gebruikt de EV6 de motor en een omvormer om de 400V-stroom die van het laadstation komt om te zetten in 800V, zodat de batterij kan opladen met het maximale vermogen dat door het laadstation wordt geleverd. De EV6 heeft verder een Vehicle to Load-functie (V2L) waarmee andere apparatuur zoals een laptop of huishoudelijke apparaten van stroom kunnen worden voorzien. Ook Vehicle to Vehicle laden (V2V) is mogelijk waarbij de Kia EV6 stroom kan leveren aan andere elektrisch voertuigen, bijvoorbeeld in geval van nood. Wanneer de lading van de eigen accu een minimum van 20% bereikt, wordt de V2V-functie automatisch uitgeschakeld.
“Qua rijgedrag bestaat er een groot verschil tussen de IONIQ 5 en EV6.”
Interieur Kia EV6
Het interieur van de EV6 is opgebouwd uit fraaie, doorgaans zachte materialen. Het interieur is bovendien volledig vegan, net als in de IONIQ 5. Voor diverse onderdelen is gebruik gemaakt van gerecyclede PET-flessen en visnetten. Dierlijke ledersoorten zijn niet meer leverbaar, alleen maar kunstleder. Is helemaal niet erg, want met de modernste technieken kunnen autofabrikanten alsnog een luxueus interieur samenstellen. De Kia EV6 voelt luxueus aan. De door ons gereden GT Line zit bovendien als erg rijk in de spulletjes, zoals je in onze video ook uitgebreid kunt zien.
Diverse systemen
Wat ook opvalt aan de Kia EV6 is dat het model is uitgerust met diverse rijhulpsystemen, denk aan een rijstrookassistent, adaptieve cruise control met Curve Control, dodehoekbewaking, een botspreventiesysteem, Level 2 autonoom rijden op de snelweg, een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter, een Surround View Monitor, Remote Smart Parking Assist en ga zo maar door. Er zit simpelweg heel veel op en aan, waardoor je zo nu en dan aardig wat toeters en bellen hoort. Vind je al die systemen te veel van het goede? Geen probleem, je kunt ze ook uitschakelen via het infotainmentsysteem. Daarover gesproken: het infotainmentsysteem laat zich kinderlijk eenvoudig bedienen, ook al zijn de mogelijkheiden eindeloos. Gun jezelf dus vooral wat tijd om het systeem te ontdekken.
Conclusie eerste kennismaking met Kia EV6
Tijdens deze eerste, korte kennismaking blijkt al dat Kia zijn huiswerk met de EV6 goed heeft gedaan. De nieuwe Kia EV6 is een dijk van een elektrische auto. Hij heeft gewaagde styling – dat moet je ding zijn – maar als elektrische auto stelt hij niet teleur. Sterker nog: het is een van de beste BEV’s van dit moment met top-laadtechnologie, een zeer fijn rijgedrag en uitstekend ruimte-aanbod. Wat dat betreft is de grote interesse in de EV6 meer dan terecht.
Nog geen reacties