JATO Dynamics: 'Subsidie nauwelijks invloed op succes van elektrische auto's'
5.222 elektro-auto’s
In de eerste zes maanden van 2011 gingen er in de 15 onderzochte EU-landen volgens JATO 5.222 EV’s op kenteken. Dat is weliswaar een forse stijging ten opzichte van de 507 verkochte exemplaren in dezelfde periode in 2010, maar de subsidiëring door de overheid blijkt daar zeer weinig invloed op te hebben. Zo gingen in Duitsland de meeste elektrische auto’s op kenteken, terwijl de subsidie voor dergelijke auto’s daar slechts 380 euro bedraagt. De Denen geven ruim 20.000 euro subsidie en verkochten maar 283 EV’s.
Meer factoren van belang
Volgens JATO-onderzoeker Gareth Hession zijn andere factoren veel belangrijker voor de doorbraak van de elektrische auto dan een financiële stimulering: “Het is redelijk om aan te nemen dat factoren als stedelijke ontwikkeling en infrastructuur van laadpalen een grotere rol spelen dan we voorheen dachten.” Ook de vrijstelling van de zogenoemde ‘congestion charge’ (uitstootbelasting) in Londen en de toegang voor elektrische auto’s tot busbanen in Oslo blijken volgens de onderzoekers meer invloed te hebben op het koopgedrag dan subsidie.
Rooskleurige toekomst voor elektro-auto’s
Op korte termijn verwachten de onderzoekers echter wel een flinke stijging in de verkoop van elektrische auto’s. De verbetering van de infrastructuur en de gewenning aan het idee van elektrisch vervoer spelen daarbij de belangrijkste rol. Autofabrikanten moeten volgens de onderzoekers vooral de nadruk leggen op het praktisch nut en het gebruiksgemak van de elektrische auto.
Nog geen reacties