Jaguar-topman: “Waterstof? Dat is complete onzin”
Wolfgang Ziebart, de Technical Design Director van Jaguar Land Rover, windt er geen doekjes om. Volgens hem is waterstoftechnologie complete onzin, vertelt hij in een interview met AutoCar.
Energieverlies
Ziebart had de leiding over de Jaguar I-Pace Concept: een volledig elektrische SUV met een theoretische reikwijdte van meer dan 500 kilometer die in 2018 op de markt komt. Volgens Ziebart is waterstoftechnologie niet interessant voor gebruik in auto’s, omdat het veel energie kost om het goedje te maken. Bij elektrische auto’s is de ecologische voetafdruk veel minder groot. Maar er is nog een reden.
Elektrisch rijden hogere efficiency
“Waterstoftechnologie biedt een efficiency van ongeveer 30 procent, maar voor een elektrische auto is dat 70 procent”, zegt Ziebart. “De efficiency om elektrische energie direct in een batterij te stoppen is dus twee keer hoger dan voor het produceren en gebruiken van waterstof. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met de efficiency van de batterij zelf en die bedraagt 90 procent.”
Fatsoenlijke laadinfrastructuur
Ziebart noemt ook dat de infrastructuur voor waterstoftechnologie nog heel beperkt is en vindt het eigenlijk niet de moeite waard om zo’n netwerk op te bouwen omdat de energie-efficiency heel laag is. Voor elektrische auto’s is er wereldwijd al wel een fatsoenlijke laadinfrastructuur. Kortom, volgens Ziebart is waterstoftechnologie kansloos en heeft elektrisch rijden de toekomst. Of heeft hij het mis?
Precies Martijn! Daarnaast is er nog een grote maar bij het maken van elektrische auto’s, hier wordt in het gemak vaak aan voorbij gegaan. Om de grondstoffen voor deze accu’s zijnde kobalt, nikkel en grafiet te verkrijgen doen we maar gewoon wat we al eeuwen aan het doen zijn… We verkrachten de aarde op jacht naar deze grondstoffen.. Om deze grondstoffen te winnen zijn er gruwelijke mijnbouw operaties nodig die de nodige CO2 uitstoot heeft en nog veel meer andere ongemakken… De kreet zal dan opgaan, “Ja maar we recyclen de accu’s..” dat zal best maar voorlopig is er meer grondstof nodig dan dat er uit het recycle circuit teruggewonnen wordt. Ik ben overtuigd dat als je waterstof gaat maken uit duurzaam opgewekte stroom (windmolens, zonnepanelen) dat we dan echt gaan werken aan duurzame stappen!
Mis. Waterstof kan (middels elektrolyse uit water) geproduceerd worden als er een overschot is in het aanbod van elektriciteit uit zonnepanelen en/of windmolens. Op dit moment gaat dit overschot verloren bij een volle accu of geeft het problemen op het elektriciteitsnet. Het geproduceerde waterstof (H2) kan onder druk opgeslagen worden in tanks t.b.v. later gebruik. Op momenten dat er een gebrek is aan elektriciteit kan het weer terug omgezet worden. Of het kan worden gebruikt als verwarming of via een brandstofcel in bijv. een elektrische auto. Ik denk dat heer Ziebart binnenkort op zijn woorden terug komt.