Jaguar-topman: “Waterstof? Dat is complete onzin”
Wolfgang Ziebart, de Technical Design Director van Jaguar Land Rover, windt er geen doekjes om. Volgens hem is waterstoftechnologie complete onzin, vertelt hij in een interview met AutoCar.
Energieverlies
Ziebart had de leiding over de Jaguar I-Pace Concept: een volledig elektrische SUV met een theoretische reikwijdte van meer dan 500 kilometer die in 2018 op de markt komt. Volgens Ziebart is waterstoftechnologie niet interessant voor gebruik in auto’s, omdat het veel energie kost om het goedje te maken. Bij elektrische auto’s is de ecologische voetafdruk veel minder groot. Maar er is nog een reden.
Elektrisch rijden hogere efficiency
“Waterstoftechnologie biedt een efficiency van ongeveer 30 procent, maar voor een elektrische auto is dat 70 procent”, zegt Ziebart. “De efficiency om elektrische energie direct in een batterij te stoppen is dus twee keer hoger dan voor het produceren en gebruiken van waterstof. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met de efficiency van de batterij zelf en die bedraagt 90 procent.”
Fatsoenlijke laadinfrastructuur
Ziebart noemt ook dat de infrastructuur voor waterstoftechnologie nog heel beperkt is en vindt het eigenlijk niet de moeite waard om zo’n netwerk op te bouwen omdat de energie-efficiency heel laag is. Voor elektrische auto’s is er wereldwijd al wel een fatsoenlijke laadinfrastructuur. Kortom, volgens Ziebart is waterstoftechnologie kansloos en heeft elektrisch rijden de toekomst. Of heeft hij het mis?
Nog geen reacties