Jaguar C-X16 is geen toekomstmuziek
Aandrijving
Onder de fraaie koets van de C-X16 schuilt even zo fraaie techniek. Voor aandrijving zorgt een 3,0-liter V6 benzinemotor, die dankzij de toevoeging van een compressor 280 kW vermogen en 450 Nm trekkracht levert. Het blijft echter niet bij aandrijving op de conventionele manier. Op het stuurwiel is namelijk een zogenoemde ‘Push to Pass’-knop geplaatst. Drukt de bestuurder die knop in, dan levert een in de achttrapsversnellingsbak geïntegreerde elektromotor 68 kW extra vermogen en 234 Nm extra trekkracht. De sprint naar 100 km/uur klaart de hybride sportauto dan in slechts 4,3 seconden. De topsnelheid ligt net niet hoog genoeg om de 300 km/uur-barrière te doorbreken: bij 299 km/uur is de koek op.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=rqCRmcaxshI#!’]
Elektromotor
De elektromotor kan meer dan alleen de brandstofmotor ondersteunen. Hij kan de Jaguar tot 80 km/uur ook volledig elektrisch aandrijven. Daardoor heeft de C-X16 een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 165 g/km.
[yframe url=’https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tE1eVCu4OSI#!’]
Nog geen reacties