INTERVIEW: “Formule E is zeer interessant als kijkspel”
In gesprek met Roel de Vries, Corporate Vice President, Global Head of Marketing, Communications en Brand van Nissan
Door Henri Stolwijk . Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Nissan neemt als eerste Japanse autofabrikant deel aan het ABB FIA Formula E-kampioenschap onder de naam Nissan e.dams Formula E-team. Waarom? Wat zijn de ambities? Hoog tijd voor een gesprek met de Nederlander Roel de Vries die werkzaam is voor Nissan als Corporate Vice President, Global Head of Marketing, Communications en Brand.
Zware positie
In een carrière die begon in 1994 heeft onze landgenoot Roel de Vries (50) een van de hoogste en zwaarste posities in de automotive sector bereikt: Corporate Vice President, Global Head of Marketing, Communications en Brand bij het Japanse Nissan. Hij is verantwoordelijk voor de manier waarop het merk zich wereldwijd positioneert en manifesteert. Dan neem je grote en belangrijke beslissingen. Zo kun je gerust stellen dat De Vries een van de drijvende krachten is van het miljoenencontract dat Nissan in 2015 aan de Champions League bond.
22 elektrisch aangedreven racewagens
Wij spreken De Vries op een van zijn vele tussenstops in Europa over een ander groot publieksevenement waarin Nissan sinds dit jaar participeert: de Formule E. In het vijfde seizoen nam Nissan in het snelgroeiende deelnemersveld de plek over van Renault, in het E-Dams Team van Jean-Paul Driot. Tot en met juli trekt een karavaan van 22 elektrisch aangedreven racewagens langs twaalf wereldsteden voor dertien races. Van april tot en met juni staan races in Europa op de rol: Berlijn, Parijs, Rome, Monaco en Bern waarna de twee slotraces plaats vinden in New York op 13 en 14 juli.
Waarom is Nissan in de Formule E gestapt?
De Vries: “Nissan heeft natuurlijk een uitgebreide en succesvolle historie opgebouwd in racing. Een jaar of drie, vier geleden begonnen we ons af te vragen of dat in deze tijd nog wel kan. Afgezet tegen de kosten en de dalende interesse vonden we dat niet meer logisch. Toen zijn we eens rustig gaan kijken naar andere mogelijkheden.”
U bent vervolgens uitgekomen bij het racen met elektrische auto’s. Hoe dat zo?
De Vries: “Wij willen graag participeren in een mondiale activiteit, niet ons beperken tot een markt maar echt overal zichtbaar zijn. We hebben echt alles afgewogen, zorgvuldig de balans opgemaakt. En dan concludeer je dat elektrificatie, racen en Nissan bij elkaar komen in de Formule E. Nissan is de leidende fabrikant op het gebied van elektrisch aangedreven auto’s. Dit past echt bij elkaar, dit zit helemaal in ons DNA.”
Kunt u wat meer specifieke argumenten geven?
De Vries: “Zeker. Formule E racing is zeer toegankelijk en bereikbaar, de races vinden meestal plaats in de binnensteden. Het speelveld is voor iedereen gelijk, de coureurs rijden met dezelfde auto’s. Dat maakt ook de kosten beheersbaar. Het betreft eendaagse evenementen, alles is zeer bereikbaar en toegankelijk. De coureurs oefenen, dan is er de kwalificatie gevolgd door de race; allemaal achter elkaar. Het is uitgegroeid tot een evenement voor families, je bezoekt en kijkt er samen naar. Zo breng je ons merk ook onder de aandacht van een grote groep jongeren.”
De Formule E verandert. Kunt u in het kort omschrijven welke maatregelen ertoe moeten leiden dat het racen spannender wordt en dus meer mensen aanspreekt.
De Vries: “Bedenk vooral dat er nu negen fabrikanten zijn ingestapt, dat zie je in geen enkele andere raceklasse op deze schaal. In tegenstelling tot de afgelopen seizoenen beschikken de coureurs per race over een auto, er wordt niet meer gewisseld. De races duren nu 45 minuten plus één ronde. Het piekvermogen is opgevoerd, de coureurs kunnen de Attack Mode inzetten waardoor ze korte tijd over extra vermogen beschikken. Dat vergt veel discipline, ze moeten de beschikbare energie optimaal benutten. Het zijn dus ook tactische races. Dat maakt het zeer interessant als kijkspel.”
Prestaties zijn natuurlijk altijd belangrijk. Ondanks de investeringen heeft Nissan in de eerste races van dit seizoen niet geïmponeerd met topresultaten. Valt dat tegen?
“De Vries: “We zaten er al een paar keer dicht tegen aan, het komt wat dat betreft echt wel goed. Bedenk dat de concurrentie enorm is. Wij hebben dit seizoen relatief weinig tijd gehad om te testen, wij zijn feitelijk al bezig met de volgende fase. We hebben inmiddels een aandeel genomen in het team. Het komt wel goed, het is een kwestie van tijd. Daar heb ik alle vertrouwen in.”
Meer weten over de Formule E? Via deze link kom je meer te weten over de komende races en de uitslagen van de reeds gereden races.
Nog geen reacties