Internationale pers test BMW i3 in Amsterdam
Nederland heeft een voortrekkersrol als het gaat om het stimuleren van elektrische mobiliteit. Daarom heeft BMW ons land uitgekozen voor de internationale introductie van de elektrisch aangedreven BMW i3.
De BMW i3 is het eerste model van BMW dat vanaf de tekentafel is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Dat gaf de ontwerpers volledige vrijheid op het gebied van design en de plaatsing van de elektrische systemen. Met een lengte van 3.999 mm, een breedte van 1.775 mm en hoogte van 1.578 mm oogt de auto compact en tegelijk dynamisch. De dicht bij de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen versterken dat beeld en dragen bij aan het stabiele en koersvaste rijgedrag dat kenmerkend is voor BMW.
Waarom Amsterdam?
BMW Group kiest voor de internationale presentatie van de nieuwe BMW i3 voor Amsterdam vanwege de goede infrastructuur en de voortrekkersrol die Nederland inneemt als het gaat om elektrische mobiliteit. Nederland is een dichtbevolkt land met zo’n zeven miljoen mensen in een straal van vijftig kilometer, waarvan de meesten dagelijks met de auto op en neer naar hun werk gaan. Nederland heeft een goede infrastructuur, zowel voor verkeer als voor laden. Nu al zijn er 4.500 publieke laadpalen en dat aantal gaat in rap tempo omhoog.
Eerste indruk?
De BMW i3 is ideaal voor in de stad. Het compacte formaat komt goed van pas en hij heeft een uitzonderlijk korte draaicirkel: in Amsterdam lukt het om in één keer op een tweebaansweg te keren. De auto trekt ook veel bekijks. Opvallend veel zelfs van jongeren. Het design spreekt ze aan en ze zien aan het front direct dat het een BMW is.
De BMW i3 trekt sneller op dan menige andere compacte auto, dankzij het vermogen van 125 kW en de trekkracht van 250 Nm. Bij gas los remt de auto meteen sterk af, doordat het systeem remenergie terugwint. Na een tijdje raak je ermee vertrouwd en hoef je maar zelden echt op het rempedaal te trappen.
De standaard gemonteerde banden zijn opvallend dun (155/70 R19) en op het eerste gezicht ‘niet meer van deze tijd’. Maar al gauw blijkt dat de i3 heel stabiel op de weg ligt. Hij zit als het ware aan de weg geplakt en de besturing is prettig direct. Het dynamische weggedrag is niet alleen te danken aan het sportief afgestelde onderstel en de achterwielaandrijving. De i3 heeft ook een opvallend laag gewicht van 1.195 kg dankzij de toepassing van koolstofvezel, aluminium en magnesium.
Actieradius
Volgens de NEDC-cyclus bedraagt de actieradius 130 tot 160 kilometer. De i3 biedt ook een extra zuinige ECO PRO-stand om het rijbereik te vergroten. In de praktijk is een actieradius van 135 kilometer haalbaar over een traject met veel binnenwegen en een aantal korte stukken snelweg. Het navigatiesysteem geeft heel nauwkeurig aan of de bestemming haalbaar is. Zo niet, dan verschijnt op het grote beeldscherm een lijst met laadpunten, de afstand daar naartoe en of er een plekje vrij is.
Interieur
In het interieur zijn veel materialen afkomstig van recycling. Stof is gemaakt van oude pet-flessen en delen van het dashboard en de portieren zijn van een bamboe-achtige grassoort gemaakt. Een groot scherm bij het stuur geeft de snelheid en de actieradius weer. Het eerder genoemde scherm is de poort naar een uitgebreide reeks diensten, ook online via een gekoppelde smartphone. Achter de grotendeels van glas gemaakte achterklep bevindt zich een bagageruimte met een inhoud van 260 liter. Met neergeklapte achterbank kan 1.100 liter bagage worden opgeborgen.
Range extender
De BMW i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto die optioneel leverbaar is met een range extender die uitsluitend is bedoeld om de actieradius te vergroten. De 650 cc tweecilinder benzinemotor van 25 kW (34 pk), die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo’n 300 kilometer. De CO2-uitstoot van de BMW i3 met range extender is vastgesteld op 13 g/km. Bij registratie in 2014 betalen zakelijk rijders dus 7% fiscale bijtelling. De versie zónder generator (nul gram CO2) valt in de 4%-categorie. Bij registratie in 2013 zijn alle uitvoeringen van de BMW i3 vrijgesteld van fiscale bijtelling.
Waar koop ik een BMW i3?
Producten en diensten van BMW i worden aangeboden via een multi-verkoopkanaal, bestaande uit erkende BMW i-agenten, een Customer Interaction Center (CIC) en een online platform. De verkoopkanalen zijn met elkaar verbonden, zodat klanten in elk deel van het aankoopproces kunnen bepalen welk kanaal ze gebruiken.
In de Nederlandse dealerorganisatie is al een aantal BMW i-agenten geselecteerd en later worden dat er nog meer. Het onderhoud van de BMW i3 kan door BMW i-servicepartners uitgevoerd worden. Er zijn vooralsnog negen BMW i-agenten aangesteld:
BMW Amsterdam
Renova Breda
BMW Den Haag
Van Laarhoven Eindhoven
Broekhuis Enschede
Keram Maastricht
F. Breeman Rotterdam
Ekris Utrecht
Dusseldorp Zwolle
De BMW i3 is te koop voor prijzen vanaf 35.500 euro. De optionele range extender kost 4.400 euro. Het leasetarief is 599 euro per maand (ex. BTW), op basis van full operational lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 per jaar.
Nog geen reacties