In vol ornaat: de Opel Manta GSe ElektroMOD
Uitgerust met 147 pk sterke elektromotor
Dit is hem dan: de Opel Manta GSe ElektroMOD. Het is een eerbetoon aan de iconische en bijzonder tijdloze Opel Manta die vijftig jaar geleden werd geïntroduceerd met een viercilinder benzinemotor. Deze nieuwe Manta is volledig elektrisch.
Restomod
De Opel Mante GSe ElektroMOD is een zogeheten restomods. Onderhuids schuilt een klassieke Manta, maar Opel heeft er andere, meer moderne twist aan gegeven. Originele en moderne techniek en design worden met elkaar gecombineerd. Het resultaat mag er zijn. In de naam ElektroMOD verwijst ‘MOD’ naar de Engelse afkorting van ‘modification’. De letter ‘e’ in GSe staat voor ‘elektrisch’.
Sterkste Manta tot nu toe
Onder de kenmerkende zwarte motorkap is de viercilinder benzinemotor vervangen door een elektromotor met 108 kW (147 pk) vermogen en 255 Nm koppel. Daarmee is de Opel Manta GSe de krachtigste Manta A die ooit door Opel gebouwd is. In 1974 en 1975 was de Manta GT/E met 77 kW (105 pk) immers de krachtigste versie van de eerste generatie Manta.
Handmatig schakelen
De bestuurder kan in de Mante GSe ElektroMOD handmatig schakelen met de originele vierversnellingsbak of ‘automatisch’ rijden door direct de vierde versnelling in te schakelen. Het motorvermogen gaat altijd naar de achterwielen.
Batterij
De Mante GSe ElektroMOD is voorzien van een 31 kWh, goed voor een actieradius van ongeveer 200 kilometer. Net als de productiemodellen Opel Corsa-e en Opel Mokka-e kan de Manta GSe ElektroMOD energie terugwinnen tijdens het remmen. Opladen aan een laadpunt kan via de 9,0 kW boordlader met 1- en 3-fase wisselstroom (AC). Daardoor is de batterij van de Manta GSe binnen vier uur weer volledig opgeladen.
Interieur
In het interieur heeft Opel digitale technologie toegepast. De klassieke, ronde instrumenten behoren tot het verleden. In plaats daarvan heeft de bestuurder nu het brede Opel Pure Panel voor zich, net als in de nieuwe Opel Mokka. Twee geïntegreerde, op de bestuurder gerichte 12- en 10-inch beeldschermen geven belangrijke informatie over de auto weer, zoals laadstatus en actieradius. Muziek is te beluisteren via een vintage Bluetooth-speaker van Marshall.
Stoelen uit Adam S
De sportstoelen met de gele decoratie in het midden zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de Opel Adam S. Ze bieden comfort en zijdelingse ondersteuning op een veel hoger niveau dan de stoelen in de oorspronkelijke Manta. Het driespaaks Petri-stuurwiel is door Opel aangepast, maar de jaren-zeventigstijl is gehandhaafd. De gele markering bovenaan, de rechtuitstand, is een verwijzing naar de rallysport. De interieuroppervlakken en deurpanelen zijn uitgevoerd in mat grijs en de hemelbekleding is afgewerkt met alcantara.
Familiegezicht van Opel
Optisch is de Manta GSe ElektroMOD voorzien van het nieuwe Opel-gezicht. De Manta A was nota bene de inspiratiebron voor de nieuwe Opel Vizor. Nu is de Manta GSe ElektroMOD over de volledige breedte voorzien van de Opel Pixel-Vizor, waarmee de auto via het brede LED-scherm kan communiceren met zijn omgeving. ‘My German heart has been ELEKTRified’ is te lezen op het front, of ‘I am on a zero e-mission’, waarna het silhouet van een manta over het scherm van de Pixel-Vizor glijdt. Opel heeft LED-technologie ook toegepast voor de geïntegreerde dagrijverlichting, de koplampen en de opvallende, driedimensionale achterlichtunits.
Neongeel
De neongele lak past perfect bij de onlangs vernieuwde huisstijl van Opel. Het zorgt voor een zinderend contrast met de kenmerkende zwarte motorkap en de speciaal voor deze auto ontwikkelde 17-inch lichtmetalen wielen van Ronal. De voorbanden hebben de maat 195/40 R17, terwijl op de achteras 205/40 R17-banden zijn gemonteerd. De kofferdeksel vermeldt de naam Manta in het nieuwe, moderne Opel-lettertype. De verchroomde sierlijsten van het origineel zijn verdwenen – zoals gebruikelijk was bij getunede en raceauto’s van tuningbedrijf Irmscher & Co.
Nog geen reacties