IMO: Zeg, wordt het nog wat, die EV?
Kredietcrisis
De politiek is er na bijna 2 jaar kredietcrisis ook wel achter dat we ons niet even duurzaam uit de crisis innoveren. Aan de randvoorwaarden voor elektrisch rijden wordt druk gewerkt (opladen, parkeren, standaardisering van de techniek, fiscale demping van de meerkosten). Maar de markt moet verder zelf zijn werk doen. En met een kleine 1.500 Nissans Leaf, een paar honderd elektrische Renaults en nog wat Mitsubishi’s, Thinks enz. is het in 2011 wel bekeken voor Nederland. Over 2010 hebben we het dan maar niet meer.
25 miljoen euro
Dat is de realiteit van de markt. Het Formule E-team heeft 10 miljoen euro versnipperd over een handvol proefprojecten – want ja, een positie als gidsland krijg je niet zomaar. En volgens Van der Hoeven (Min EZ) is er 15 miljoen toegekend aan technologieprojecten die echt bijna marktrijp zijn. zoals een nog te ontwikkelen prototype van een hybride vuilniswagen en de ontwikkeling van betere accu’s. Allemaal binnenkort productieklaar? Hup, zo da’s weer 25 miljoen. Verandert dat iets?
Stempotlood
En waar je 9 juni je stempotlood ook zet, de realiteit van de markt gaat echt niet veranderen. Nou goed, de inzet van de overheid (en andere spelers) bepaalt of een fabrikant het leuk vindt de elektrische auto’s in Nederland te lanceren. Nissan vindt dat we het goed doen in Europees perspectief: geen wegenbelasting, geen bijtelling, 10.000 laadpunten, enz. Dus krijgen we in december als eerste de Leaf – overigens gelijktijdig met Portugal en iets eerder dan Ierland. Kleurige voorhoede. In de VS is de Leaf voor het eerste jaar al uitverkocht. Aangezien bestellingen voorn honderden auto’s tegelijk bij de Nederlandse vestiging binnenkomen, zal het hier ook niet lang duren voordat de auto’s zijn gereserveerd.
Ongeduldig
Somber, ik? Welnee! Vooral een beetje ongeduldig. Niet eerder kondigde een grootschalige ontwikkeling in de auto-industrie zich zo duidelijk aan. Het is simpel: de olie raakt op (en lekt weg) en de vraag naar olie overstijgt straks de productie. Elektrisch rijden is bijna onvermijdelijk een uitkomst van verschillende zulke ontwikkelingen. Jaren van te voren is het einde van een dikke eeuw benzine- en dieselrijden zichtbaar. Niet dat ik daar vanaf wil, maar het nieuwe lonkt. Want het nodigt uit tot nieuw denken over autogebruik, autoverkoop, auto-onderhoud, autodesign en autotechniek. Alles wordt anders, nieuwe regels, nieuwe ideeën, nieuwe spelers, nieuwe mogelijkheden. Dat moment wil ik niet missen en vooral van heel dichtbij meemaken. Ongeduldig dus.
Nog geen reacties