Hyperion XP-1 accelereert sneller dan Tesla Model S
In 2,2 seconden naar 100 km/uur... op waterstof!
De Hyperion XP-1 is onlangs getoond tijdens de online Consumer Electronics Show (CES) 2021 in Las Vegas. Hij heeft een elektromotor van 1.500 pk, die energie krijgt van een brandstofcel op waterstof.
In 2,2 seconden sprint hij van stilstand naar 100 km/uur, zo claimt de ontwerper. Alleen de elektrische Tesla Model S in de rijstand Ludicrous Mode komt in de buurt met een acceleratietijd van 2,3 seconden.
Productie van 300 stuks
De Hyperion XP-1 gaat in productie. 300 komen er en de eerste zullen in 2022 worden afgeleverd. Een preproductie-exemplaar was digitaal te bewonderen op de onlangs gehouden Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.
Laag gewicht is het voordeel
De extreem snelle acceleratie is mogelijk door een sterke motor, maar ook door een laag gewicht. De Hyperion XP-1 gaat maar 1.023 kg wegen. Een snelle batterij-elektrische sportauto weegt maar zo meer dan het dubbele.
Hyperion XP-1 weegt net iets met dan duizend kilo
Hyperion CEO Angelo Kafantaris: “Je hebt niet het hoge gewicht van batterijen. Dat draagt bij aan een snelle acceleratie en betere wegligging.” De carrosserie is gemaakt van kunststofvezel composieten, Kevlar, aluminium en titanium.
Top van 355 km/uur en actieradius tot 1.600 km
De in de dakkoepel geïntegreerde vleugel, die omhoog komt bij hoge snelheid, levert neerwaartse druk. De topsnelheid bedraagt 355 km/uur. De vleugel is bedekt met zonnepanelen, die aanvullende energie kunnen leveren voor elektronische boordsystemen om de efficiency van de aandrijflijn verder te verhogen. Met volle waterstoftank is een afstand te overbruggen tot 1.600 kilometer.
Verkoop beperkt tot Californië
Hyperion zal de XP-1 louter in Californië aan de man brengen. Kafantaris: “Onze focus is niet zozeer grote productie. Onze focus zit aan de kant van energie. De XP-1 is ontstaan uit een visie om de belangstelling voor waterstof bij consumenten aan te wakkeren. Dat het een energiedrager is en wel een heel grote.”
‘Het beste zo lang er geen koude kernfusie is’
Hyperion ziet de sportauto op waterstof dus vooral als promotor voor waterstof. “De komende vijf jaar zal moeten blijken op waterstof de beste oplossing is als alternatief. In elk geval is het de beste zolang we nog geen koude kernfusie hebben voor energievoorziening”, besluit Kafantaris.
Nog geen reacties