Hymer introduceert camper met hybride-aandrijving
Elektrisch tot 35 km/uur
Het gaat om een zogenoemde parallelhybride, waarbij de voorwielen door een conventionele dieselmotor worden aangedreven en de achterwielen door een elektromotor. De elektromotor ondersteunt niet alleen de verbrandingsmotor, de bestuurder kan ook voor de elektrische modus kiezen, waarbij de camper volledig elektrisch en emissieloos wordt aangedreven. De maximumsnelheid in de elektrische modus bedraagt echter slechts circa 35 km/uur, omdat is gekozen voor een speciale korte overbrenging. Hierdoor is het acceleratievermogen, ondanks de massa van de camper (3.000 kilogram) nog zeer behoorlijk, maar is de te bereiken snelheid gering.
Conceptmodel
De hybride camper is nog een conceptmodel, Hymer meldt dat het voor het productiemodel streeft naar een ‘elektrische topsnelheid’ van circa 50 km/uur. De elektrische actieradius in stadsverkeer bedraagt circa 40 kilometer. Hymer wil de actieradius verdubbelen, maar de enige manier waarop dit momenteel gerealiseerd kan worden, is door het plaatsen van extra accu’s. Maar dat brengt een te grote toename in gewicht en kosten met zich mee. Hymer buigt zich nu over deze ‘problemen’ en komt over een aantal jaar met een productieversie van de hybride camper, die een acceptabele elektrische snelheid en actieradius moet hebben zonder een te grote gewichtstoename.
Nog geen reacties