Hybride F1-auto elektrocuteert BMW-monteur
Het vanaf 2009 toegestane Kinetic Energy Recovery System (KERS) slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op in een accu. Later kan een elektromotor de verbrandingsmotor met de opgeslagen kracht zo’n 6,5 seconden bijspringen voor extra acceleratievermogen. Het idee is dat de Formule 1 hierdoor energiezuiniger en milieuvriendelijker wordt. Het is nog onduidelijk of er F1-teams zijn die de nieuwe techniek direct in het nieuwe seizoen gaan toepassen. De renstallen zijn nog druk bezig om het KERS raceklaar en veilig te maken.
Dat het systeem nog wat kinderziektes kent, werd vorige week duidelijk tijdens de training op het circuit Jerez in Zuid-Spanje. Zoals in onderstaand filmpje te zien is, kreeg een BMW-monteur een flinke elektrische schok toen hij een met het KERS uitgeruste F1-bolide aanraakte nadat deze de pitsstraat inreed. Het incident volgt een week nadat er in de fabriek van Red Bull Racing een lithiumbatterij van het KERS in brand vloog.
Nog geen reacties