Hybride Citroën Tubik Concept IAA is knipoog naar HY ‘golfplatenbus’
Hybrid4
In de volksmond werd de HY vaak TUB genoemd, wat weer de naam is van de voorganger van die bus en die naam tevens de grondslag van de Tubik Concept die de beursvloer in Frankfurt siert. In tegenstelling tot zijn klassieke voorganger is de Tubik Concept geen bestelauto, maar een personenbus met plaats voor 9 personen. Het showmodel is voorzien van Hybrid4-techniek uit de koker van PSA. De ingenieurs hebben de voorwielen aan een verbrandingsmotor gekoppeld en een elektromotor verzorgt de aandrijving van de achterwielen waardoor zowel voor- als vierwielaandrijving mogelijk is. Bovendien kan de bus korte afstanden elektrisch rijden. De harten van de Citroën-liefhebbers zullen opengaan door de hydractieve vering die, als de bus hogere snelheden rijdt, de rijhoogte iets verlaagd om de CO2-uitstoot en verbruik te reduceren. Opvallend is dat de bus is voorzien van zogenoemde ‘small and narrow’ 22-inchwielen.
Negen personen
De vormgeving van de Citroën Tubik Concept is geïnspireerd op de klassieke HY bestelauto die werd gebouwd van 1947 tot 1981. De Tubik is 4,80 meter lang, 2,05 meter hoog en 2,08 meter breed. Van de HY zijn onder meer de geribbelde motorkap geleend, de gedeelde voorruit en het silhouet. Nog een mooie knipoog naar de golfplatenbus zijn de twee zijpanelen die toegang bieden voor de bestuurder en zijn passagiers. Aan de bestuurderskant vouwt het paneel in en aan de passagierszijde schuift het naar achteren. Het glazen panoramadak is echter een compleet eigentijdse toevoeging. Het interieur van de bus is geheel in loungesfeer aangekleed en de stoelen kunnen op allerlei manieren worden verschoven. Opvallend is dat de ontwerpers een groot halfrond scherm en een riante audio-installatie gemonteerd om de passagiers te vermaken.
Nog geen reacties