IAA 2019: de performance EV’s laten hun spieren rollen
Meer dan genoeg elektrische pk's in Frankfurt
Niet alleen de elektrische stadsauto, maar ook de geëlektrificeerde supercar begint steeds meer gemeengoed te worden. Ferrari (afwezig in Frankfurt) presenteerde eerder dit jaar de plug-in hybride SF90, Lamborghini waagt zich aan de mild hybride Sián en Porsche trekt het doek van de Taycan. Ook in de autosport belooft het (hoog)spannend te worden.
Hyundai Veloster N ETCR
Denk je aan elektrisch racen, dan kom je al snel bij het Formule E-kampioenschap uit. Maar er staan meer elektrische kampioenschappen in de startblokken. Hyundai geeft alvast de voorzet met de Veloster N ETCR. Die moet volgend jaar in het nieuwe elektrische toerwagenkampioenschap strijden tegen andere elektrische auto’s.
Onder de futuristische carrosserie schuilt een midscheeps gemonteerde elektromotor die de achterwielen aandrijft. Over de exacte specificaties wil Hyundai nog niets kwijt. De eerste twee exemplaren maken later dit jaar hun eerste kilometers.
Lees ook: Hyundai en Kia in zee met Rimac Automobili
Porsche Taycan
Porsche weet als geen ander hoe je het publiek warm kunt maken voor een nieuw model. In 2015 toonde Porsche de Mission E conceptcar. In de vier jaren daarna volgden diverse prototypes, testen, een speelgoedauto en een uitgebreide teasercampagne. Voorafgaand aan de IAA in Frankfurt onthulde Porsche eindelijk de productieversie van de Taycan.
De eerste twee uitvoeringen die uitkomen zijn de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S. De elektromotoren in de Turbo-uitvoeringen leveren maar liefst 680 pk (500 kW). Goed voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,2 seconden. De actieradius bedraagt 450 kilometer. De Taycan is per direct te bestellen vanaf 157.100 euro. Vanaf januari 2020 staat hij in de Nederlandse showrooms.
Lees ook: Porsche Taycan: met 4 personen in 2,8 seconden naar 100 km/u
Opel Corsa e-Rally
Net als Hyundai waagt Opel zich ook aan een nieuw kampioenschap. Dit is de volledig elektrische Corsa e-Rally. Een competitieauto die wordt aangedreven door de aandrijflijn uit de Corsa-e. Die produceert 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel. Is dit een eenmalige oefening? Absoluut niet. In de zomer van 2020 start in Duitsland de ADAC Opel e-Rally Cup waarin jonge talenten hun kunsten tonen in deze elektrische rallyauto.
Lees ook: Stoer! Dit is de Opel Corsa-e Rally
Nog geen reacties