Hoofdredacteur Autovisie bekeerd door Leaf
Schuldloosheid, de LEAF, gratis tanken en hennepkwekers
AMSTERDAM – Ik ben onder de indruk geraakt van de Nissan LEAF: een serieuze auto, geen vermomde golfkar. Nissan lijkt aan alles gedacht te hebben om er een auto van te maken die moeiteloos in het leven van iedereen past, zeker als je tot die 80% van de wereldbevolking behoort die dagelijks minder dan 100 kilometer rijdt.
Hij kost 33 mille, en daar krijg je een auto voor die van alle moderne verworvenheden is voorzien. Als je LEAF gaat rijden, zul je niet gauw gespreksstof tekort komen. Er valt veel uit te leggen en te laten zien, zoals het navigatiesysteem dat permanent je actieradius en de laadpunten toont en de SmartPhone waarmee je op afstand met de auto kunt communiceren en hem zelfs opdrachten kunt geven. Slim van Nissan, zo’n LEAF maakt je daardoor geen ‘tree hugger’, maar eerder iemand die gek is op de nieuwste gimmicks.
Een groot bestandsdeel van die prijs zijn de accukosten. Nissan zwijgt over de hoogte ervan – een beetje flauw, want als je een LEAF aanschaft, wil je misschien wel weten hoeveel je moet sparen voor als het accupakket de geest heeft gegeven. Maar Nissan zegt dat de huidige prijs van de accu niet relevant is, omdat hij waarschijnlijk het gehele LEAF-leven meegaat, al zal hij na een jaartje of tien niet meer zo fris en fruitig zijn. En als hij na jaren toch vervangen moet worden, dan zal de prijs sowieso lager zijn dan nu, omdat er nog allerlei ontwikkelingen verwacht worden. Bovendien zul je als LEAF-rijder nimmer de volledige prijs op hoeven te hoesten, omdat je de oude accu’s zult kunnen inruilen. Nissan gaat ervan uit dat de vermoeide accu’s nog bruikbaar zullen zijn voor opslag bij bedrijven die een noodstroomvoorziening nodig hebben.Nissan stelt nog een reden te hebben om over de prijs van de accu’s te zwijgen: bij elektrische auto’s zit de winst niet in de wijze waarop je de auto bouwt, maar in de kosten waarmee je de accu’s weet te vervaardigen. Reken erop dat de accu’s nu tussen de 30 en 50% van de kostprijs van de auto vormen.
Nissan maakt zich geen zorgen over het feit dat de dealers geen antwoord kunnen geven als naar de accuprijs gevraagd wordt. Ten eerste omdat de eerste ‘early adapters’ dat niet zoveel kan schelen – die willen de auto toch – , ten tweede omdat de accu’s vrijwel zeker een jaar of tien meegaan, ten derde omdat er garantie op gegeven zal worden, al weet Nissan nog niet hoeveel.
In de begintijd zal de LEAF zich permanent op de dunne lijn tussen gimmick en klimaatredder balanceren. Gimmick omdat hij weliswaar 0 gram CO2 per kilometer uitstoot maar als de stroom uit een kolengestookte centrale komt, zal hij indirect verantwoordelijk zal zijn voor zo’n 80 gram per kilometer (volgens Duitse calculaties). En dat is niet of nauwelijks beter dan een moderne diesel of benzineauto.
Amsterdammers die LEAF rijden zullen dus niet trots mogen vertellen dat ze hun mobiliteit consumeren in volmaakte schuldloosheid aan de opwarming. Op hun best verplaatsen ze de CO2 uitstoot van de binnenstad naar de kolencentrale bij de Coentunnel. Parijzenaren in een LEAF doen het dan beter, want zij tappen hun kWh’s uit kerncentrales. De bijdrage die elektrische auto’s uiteindelijk zullen leveren aan de vermindering van de CO2 uitstoot zal vooral afhangen van de wijze waarop we in de toekomst elektriciteit produceren.
Nederland behoort overigens tot de elektrische voorttrekkers in Europa, samen met de Ieren. De politiek heeft beloofd dat er in 2012 niet minder dan 10.000 oplaadpunten in ons land zullen staan, waarvan er 2000 in Amsterdam. Nissan heeft zich verplicht voor een gestage stroom LEAFs te zorgen zodat Amsterdam niet voor paal staat met zijn palen. Het is wel jammer dat al die oplaadpunten ‘traag’ zullen zijn, op wisselstroom dus, waarmee het een uur of acht duurt om een volledig lege accu te vullen. Met snellaadpunten (gelijkstroom) stimuleer je elektramobiliteit nog veel beter, want daar kun je je LEAF in 30 minuten voltanken. Ierland heeft zich gecommitteerd zijn gehele snelwegennet op korte termijn van snelladers te voorzien, elke 100 kilometer eentje. Daarmee blijft een lange reis met een LEAF nog steeds een hordeloop, maar radiusangst, die hoef je niet meer te hebben.
De eerste Amsterdamse LEAF-pioniers zullen na hun BPM-loze begin-investering fijn goedkoop kunnen rijden. Ze hoeven geen houderschapsbelasting te betalen, en als ze zakelijk rijden, komt de belastingdienst geen bijtelling opeisen. Ook interessant: er is nog geen deugdelijk betaalmodel ontwikkeld voor de openbare laadpunten, daarom kun je je LEAF daar tot 2013 gratis voltanken. Tenzij een naburige hennepkweker er zijn stekker al in heeft zitten.
Nog geen reacties