Hoeveel bijtelling betaal ik voor een elektrische auto?
4 % bijtelling tot een bedrag van 50.000 euro, hoe zit dat?
Het gunstige bijtellingstarief van 4% voor een elektrische auto geldt nog altijd. Maar de spelregels zijn sinds 1 januari 2019 iets gewijzigd. Het lage tarief geldt alleen tot een bedrag van 50.000 euro en alles daarboven wordt extra belast. In dit artikel lees je alles over bijtelling voor elektrische auto’s, inclusief rekenvoorbeelden.
Dure EV minder aantrekkelijk
Berijders van een elektrische auto die bijtelling verschuldigd zijn, betalen 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro van de cataloguswaarde (inclusief BTW). Bij duurdere modellen wordt voor elke euro boven de 50.000 euro een tarief van 22% gerekend.
Deze vorm van belasting, gekscherend ook wel ‘Tesla-taks’ genoemd, maakt het aanschaffen van een duurdere elektrische auto dus minder aantrekkelijk. Bij auto’s die rijden op waterstof geldt de bijtelling van 4% wel voor het gehele catalogusbedrag.
Wat is bijtelling eigenlijk?
Bijtelling is belasting op het privégebruik van een zakelijke auto. De Belastingdienst ziet het privé inzetten van de zakenauto als een vorm van loon en wil dat als zodanig belasten. Daarom wordt een percentage van de waarde van de auto wordt opgeteld bij het brutoloon, zodat er inkomstenbelasting op kan worden geheven. Dit percentage wordt bijtelling genoemd.
Wanneer moet ik bijtelling betalen?
Je bent bijtelling verschuldigd als je jaarlijks meer dan 500 privékilometers rijdt met een zakelijke auto. Wil je geen bijtelling betalen, dan moet je een ‘verklaring geen privégebruik auto’ naar de Belastingdienst sturen. Al bewijs moet je dan wel een sluitende rittenadministratie aantonen als daar om gevraagd wordt. Kun je dit niet, dan loop je het risico op een naheffing met een forse boete die kan lopen tot enkele duizenden euro’s.
Rekenvoorbeeld elektrische auto van 50.000 euro
Voor het berekenen van de bijtelling zijn het brutoloon en de waarde van de auto belangrijk. We gaan uit van iemand die 38.000 euro bruto per jaar verdient en een elektrische leaseauto met een fiscale waarde van 50.000 euro gaat rijden. Het inkomen van 38.000 euro wordt verdeeld over drie belastingschijven.
Schijf 1: 20.385 euro, 36,65% inkomstenbelasting
Schijf 2: 13.915 euro, 38,1% inkomstenbelasting
Schijf 3: 3.700 euro, 38,1% inkomstenbelasting
Bij het loon wordt 4% van de auto-waarde opgeteld, in dit geval in de derde schijf. Dit komt neer op een bedrag van 2.000 euro. Daardoor ziet het bedrag in schijf 3 er nu als volgt uit:
Schijf 3 met auto: 5.700 euro
De inkomstenbelasting die over deze schijf wordt gerekend, bedraagt 38,1%. Van die 2.000 euro bruto bijtelling wordt jaarlijks dus 762 euro extra loonbelasting ingehouden. De netto bijtelling bedraagt in dit geval 63,50 euro per maand.
Rekenvoorbeeld elektrische auto van 70.000 euro
Stel dat de bovenstaande persoon een elektrische auto met een waarde van 70.000 euro gaat rijden. De bijtelling van 4% geldt tot de eerste 50.000 euro. Voor de resterende 20.000 euro geldt het tarief van 22%. Dat geeft de volgende berekening:
50.000 euro x 4% = 2.000 euro
20.000 euro x 22% = 4.400 euro
In totaal moet de persoon uit het voorbeeld nu een bedrag van 6.400 euro bij zijn bruto jaarinkomen optellen, waardoor schijf 3 er als volgt uitziet:
Schijf 3 met auto: 10.100 euro
De netto bijtelling voor deze auto bedraagt nu 2.438,40 euro per jaar, een bedrag van 203,20 euro per maand. Een duurdere elektrische auto is door deze nieuwe regeling dus minder aantrekkelijk.
Maar écht onaantrekkelijk kun je het niet noemen. De bijtelling voor deze 70.000 euro kostende auto is nu vergelijkbaar met een conventionele auto ter waarde van 29.090 euro.
Nog geen reacties