Hoe zuinig is een hybride auto?
Verbruikswinst te boeken in file en druk stadsverkeer
Hybride auto’s moeten superzuinig zijn als je kijkt naar de door fabrikanten verstrekte verbruikscijfers, maar is dat in de praktijk ook zo?
1 liter op 50 kilometer of zelfs 100 kilometer: het is geen uitzondering als je afgaat op de verbruikscijfers die je bij plug-in hybrides ziet. Ook hybrides zonder stekker lijken spaarzaam met brandstof om te springen. Zuiniger dan 1 op 20 is heel gebruikelijk volgens de cijfers.
Hoe wordt verbruik van hybride auto bepaald?
Je moet een hybride auto echter begrijpen om de maximale brandstofefficiëntie te halen die de fabrikant belooft en officieel heeft laten vastleggen via de WLTP-testmethode. Alle nieuwe modellen in de Europese Unie ondergaan deze test om objectief verbruik en uitstoot te bepalen. De procedures zijn uniform en dat maakt het voor jou als consument mogelijk om modellen te vergelijken.
Waarom is verbruik in de praktijk hoger?
Echter, in de praktijk pakt het verbruik altijd hoger uit. Weersomstandigheden, korte of juist langere ritten of rijgedrag veroorzaken meerverbruik. Dat zie je bij diesel- en benzinemodellen en ook bij hybrides. Bij de plug-in hybrides kan het verbruik zelfs teleurstellend uitpakken. Dat je niet aan de 1 op 100 komt maar op 1 op 25 of zelfs nog ongunstiger. Om de eenvoudige reden dat je bijvoorbeeld relatief veel langere afstanden rijdt die de puur elektrische actieradius ver overstijgen. Dan is het aandeel brandstof ten opzichte van elektriciteit begrijpelijkerwijs hoger dan in de WLTP-berekeningen.
Verbruik hybride auto in de stad
Zowel een plug-in hybride als hybride haalt zijn hoogste rendement bij langzaam rijden in bijvoorbeeld fileverkeer of bij vaak afremmen en optrekken in de stad. De verbruikswinst zit hem dan in het bijladen van de batterij bij het afremmen. Hybride auto’s hebben immers een regeneratief remsysteem dat de remmende werking van de elektromotor benut en die stroom laat opwekken voor de batterij. Die stroom kun je dus daarna weer benutten bij optrekken.
Verbruik hybride auto op de snelweg
Deze voelde je al aankomen: de verbruikswinst van een hybride op de snelweg is beperkter dan in de stad. Bij constante snelheid en niet te snel optrekken is nog wel enig voordeel te bereiken ten opzichte van een diesel- of benzineauto. In elk geval is het verbruik dan op gelijk niveau te krijgen. Bij flink optrekken en een stevige snelheid wreekt zich het hogere gewicht van een hybride auto door de batterij.
Hoe is een hybride auto maximaal efficiënt?
Om het maximale te halen uit een hybride auto in de zin van brandstofverbruik is het belangrijk om je rijgedrag op de fysieke en mechanische eigenschappen van de aandrijflijn aan te passen. Door hoge toerentallen te vermijden, slim om te gaan met remmen en dus terugwinnen van energie en te anticiperen op verkeerslichten en verkeerssituaties haal je alles uit de hybride. Helemaal als je deze rijstrategie toepast in de stad.
Nog geen reacties