‘Hoe meer geluid, hoe minder de kassa rinkelt’
Nissan, General Motors, Toyota, Honda en Mitsubishi komen in opstand tegen de plannen van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTA) om te verplichten dat elektrische auto’s geluid moeten maken bij lage snelheid. De autofabrikanten vrezen dat deze maatregel potentiële kopers afschrikt.
Geluid
Vooral (blinde) voetgangers zouden volgens de NHTA gebaat zijn bij elektrische en plug-in hybride auto’s die meer geluid maken, vooral op parkeerterreinen en oversteekplaatsen. Ook het Europese Parlement denkt er zo over. Nissan en Mitsubishi zijn niet bang dat de nieuwe maatregelen de EV op kosten jagen, waardoor consumenten de interesse verliezen. Dat valt namelijk reuze mee, omgerekend kost een speakersysteem hoogstens 30 euro.
Irriteren
De fabrikanten zijn bang dat de geluiden de bestuurders en mensen op straat kunnen irriteren, waardoor de acceptatie van de EV in gevaar komt.Bovendien is volgens de vijf bedrijven niet bewezen dat een geluid onomstotelijk zorgt voor een verhoogde veiligheid voor voetgangers. Zo zou het geluid van een EV juist omgevingsgeluid kunnen maskeren, zoals een naderende auto.
Maatregelen
De autofabrikanten hebben zelf ook al enkele maatregelen getroffen:
- Nissan: De LEAF maakt een geluid als deze langzamer rijdt dan 28 km/u
- General Motors: De Chevrolet Volt heeft een knop waarmee een waarschuwingsgeluid afgegeven kan worden (en dat is niet de claxon)
- Toyota: Alle versies van de hybride en plug-in hybride Prius zijn voorzien van een geluid dat te horen is wanneer iemand langzamer rijdt dan 24 km/u
- Honda: De Fit EV en plug-in Accord maken een geluid als de auto langzamer rijdt dan 19 km/u
- Mitsubishi: De i-MiEv maakt automatisch een geluid als de auto langzamer rijdt dan 35 km/u
- Tesla: de elektrische auto’s van Tesla maken geen geluid, maar Tesla heeft aangekondigd de regels van de NHTA gehoorzaam op te volgen
Nog geen reacties