Hoe goed worden laadpunten gebruikt?
Verschil tussen Amsterdam en Groningen groot
Hoe goed worden laadpunten gebruikt in Nederland? Best een interessante vraag en voor Nuon reden genoeg voor een onderzoek.
Onderzoek
Uit het onderzoek van Nuon naar het gebruik van de laadpunten in steden waar meer dan 200 laadpunten voor elektrische auto’s staan, blijkt dat de oplaadpunten in Amsterdam en Den Haag het meest worden gebruikt. Een laadpunt wordt in Amsterdam gemiddeld 11 uur per dag gebruikt. In Groningen is dat slechts 5 uur per dag.
Opvallendheden
Opvallend is dat onder meer Rotterdam beduidend lager scoort dan de grote steden Amsterdam en Den Haag, en dat Randstedelijke gemeenten in het algemeen hoger op de ranglijst staan dan gemeenten buiten de Randstad. Ook opvallend is dat de steden Haarlem, Enschede en Zwolle – waar wel laadpunten beschikbaar zijn – ontbreken in de top 20 van Nederland. Toch behoren deze gemeenten wat betreft het inwoneraantal wel tot de top 20 van Nederland, maar qua aantal laadpunten dus niet. Volgens Nuon duidt dit mogelijk op een tekort aan elektrische laadpunten in deze steden.
Twee factoren
“Uit onze jarenlange ervaring met laadpunten in gemeenten als Utrecht en Amsterdam, weten we dat het verschil in gebruik van laadpunten samenhangt met twee factoren: plaatsingsbeleid en dichtheid van elektrische auto’s”, aldus Joris Hupperets, directeur E-mobility bij Nuon. “Veel elektrische rijders rijden nog in hybride auto’s. Als een laadpaal verder dan 150 meter van de voordeur van de elektrische rijder staat, of is weggestopt op een donkere, verlaten plek in de wijk, haalt dat het verbruik van een laadpunt flink omlaag. Een hybride rijder tankt dan liever op het werk, of rijdt tijdelijk op fossiele brandstof”, zegt Hupperets. “Tenslotte zien we dat de dichtheid van elektrische auto’s in de Randstad hoger is dan in andere steden, waardoor ook het gebruik van de laadpunten hoger is. Je hebt immers meerdere gebruikers per laadpunt in één straat.” “De markt voor elektrisch vervoer is volop in beweging. De lage bijtelling voor hybride auto’s is vervallen, waardoor volledig elektrisch rijden steeds interessanter wordt, vooral voor leaserijders. We voorzien bovendien een steeds grotere actieradius bij nieuwe volledig elektrische modellen en een dalende prijs. Daarom verwachten wij dat in 2020 het aantal verkochte elektrische auto’s zal oplopen tot ruim 40.000 per jaar, vijf keer zoveel als in 2017”, licht Hupperets toe.
Aantal laadpunten moet groeien
Binnen twee jaar zal het aantal laadpunten volgens Nuon sterk moeten meegroeien. Dat is met name voor mobiliteit in de stedelijke omgeving van groot belang, omdat elektrische rijders daar veelal niet over eigen laadpunten kunnen beschikken bij gebrek aan oprit of garage.
Nog geen reacties