Hoe aerodynamisch is de Volkswagen XL1?
Als het aan Volkswagen ligt is de elektrische XL1 de meest aerodynamische productie-auto ooit. Op papier vertoont de plug-in hybride van Volkswagen inderdaad indrukwekkende prestaties. Binnenkort kan deze ‘auto van de toekomst’ zijn kunsten ook op de openbare weg vertonen. De eerste 50 stuks worden zelfs al gebouwd.
Specificaties
De tweezitter kan 50 kilometer volledig elektrisch rijden, daarna schakelt de brandstofmotor in. De auto is voorzien van een tweecilinder TDI-motor met een vermogen van 35 kW, een 20 kW-elektromotor en een zeventraps versnellingsbak. De XL1 heeft een gecombineerde uitstoot van 21 g/km, erg zuinig dus. De topsnelheid bedraagt 160 km/u en in 12,7 seconden snelt de auto naar de 100 km/u.
Aerodynamica
De Volkswagen XL1 is met 795 kg zeer licht, heeft een perfecte aerodynamica (een cw-waarde van 0.189 is echt uniek voor een productie-auto) en een laag zwaartepunt (1.153 mm hoog). De auto is 3.888 mm lang, 1.665 mm breed en slechts 1.153 mm hoog. In volledig elektrische modus verbruikt de LX1 volgens Volkswagen slechts 0,1 kWh per kilometer.
Nog geen reacties