Het debuut van de 66-RPD-9
Autobedrijf van Leijden
De auto is afgeleverd door Autobedrijf van Leijden in Alphen aan den Rijn. Het is één van de 4 Leaf-dealers die Nederland telt. En soms zit het mee – het bedrijf ligt op steenworpafstand van het redactiekantoor in Bodegraven. Eerst even wat details. De redactie-Leaf (66-RPD-9) is, het kan bijna niet anders, blauw. En je rijdt elektrisch of niet, we hebben gekozen voor de optionele zonnecellen in de achterspoiler. Die laden overigens niet de rij-accu bij maar de 12-voltaccu voor bediening en accessoires. Ook goed.
Verlengsnoer
We kregen de auto mee na het ondertekenen van een soort gebruikersverklaring. Daarin staat informatie over opladen. Nissan adviseert maximaal 1x per week de accu snel te laden. Het gebruik van verlengsnoeren en verloopstekkers mag niet. Het snoer dat bij de auto geleverd wordt, is niet geschikt (of bedoeld?) voor dagelijks gebruik ivm kans op oververhitting. Verder is er wat te lezen over de actieradius en de invloed van de rijstijl, over Carwings en hulp bij pech. Het eerste jaar is hulp gratis als de auto door een lege accu strandt.
ANWB-transporter
In het 2e jaar is de gratis hulp beperkt tot 1x stilvallen met een lege accu. Deze hulp bestaat uit een ANWB-transporter die de auto naar een oplaadstation brengt. Verder is er een dik instructieboekje en een al even dik boekje gewijd aan het navigatiesysteem. Dealer Ton van Leijden schatte de situatie goed in, borg ze meteen weg en demonstreerde zelf de meest functies alsof hij die dingen al jaren verkoopt.
Slow charge
Bij de auto zit dus 1 oplaadkabel – wat betreft Nissan vooral voor noodgevallen. Hij heeft een stekker voor een geaard stopcontact en laadt met 10 Ampère de accu bij (2,3 kW per uur). De andere kabel voor aansluiten op oplaadpalen (16 Amps) is in augustus beschikbaar en kost rond de 500 euro extra. Nu hebben we dagelijks noodgevallen (Nissan definieert dat verder niet) en gebruiken we ‘slow charge’. Carwings gaan we vandaag activeren, zodat de auto informatie deelt die we met iPhone en pc kunnen opvragen. En het opladen is te volgen en besturen via pc/smart phone evenals het koelen/verwarmen van het interieur. Daarnaast weet de auto via Carwings ook waar de oplaadpunten staan, ook prettig. En je kunt routes op je pc plannen en naar de auto sturen.
Prototype
De Nissan Leaf is voor de redactie geen echte onbekende. Vorig jaar zomer reden we in Oppama met een van de hand gebouwde prototypes. In het najaar woonden we de Europese persintroductie bij, afgelopen voorjaar konden we hem een weekend testen en tijdens de EV-rally deze zomer reden we er ook al mee. Maar… enkele dagen, een week of zelfs een maand rijden is anders dan ‘voorgoed’. Als je 2 dagen rijdt, stap je snel over kleine hobbels heen, zoals het elke keer weer uit de auto pakken van de kabel, het openen van de laadklep en het inpluggen (en bij vertrek vice versa). Net zoals het bereik: twee dagen je reiswensen aanpassen aan de auto is wel te doen. Niet dat we nu (al) klachten hebben, maar 4 jaar lang een paar keer per dag met de kabel in de weer is niet het onderdeel waar we ons met meest op verheugen.
Media Park
Gisteren ging de auto natuurlijk mee naar het Media Park in Hilversum. We maakten die middag een pilotuitzending voor Traffic Radio over elektrisch autorijden. Twee meer ervaren Leaf-rijders waren er ook om mij bij te praten (thanks Mike Papôt en Roland Steinmetz). Samen zijn ze goed voor 5.000 elektrische kilometers en beide zijn uitgesproken enthousiast. Kijk, niks gesomber over opladen, het gaat gewoon over het plezier van het rijden, de hele ontwikkeling van duurzame mobiliteit en technische innovatie. Overigens, opladen is er in heel Hilversum mooi niet bij. Ook het Media Park heeft geen voorzieningen.
Topfit
Mentaal topfit na een radioprogramma vol enthousiasme stapten we in voor de terugrit van (volgens de navigatie) 63 km. Bereik volgens boordcomputer nog 83 km. Werkzaamheden in Hilversum… langere rit met extra snelwegkilometers (A1 en A27). Reden we heen nog via Maartensdijk om files te omzeilen (lagere snelheden = hogere prognose bereik), nu kregen we dus een omleiding met extra snelwegkilometers erbij.
Terug naar huis
De hele terugweg leek de teruglopende actieradius bezig aan een inhaalrace met de nog te rijden afstand volgens het navigatiesysteem. En 1 ding is zeker: wanneer de actieradius sneller zakt dan de te rijden afstand moet je wel opletten. Dus reden we in de zuinige eco-mode en zetten we de cruise control op 100 km/u waar je 120 mag. Airco uit, raampje open. Nog 31 km rijden met 39 bereik. Nog 17 km rijden met 23 bereik… Bij 10 kilometer paar de auto tegen je (Accu laag), verschijnt er een bericht op het dashboard, gaan de cijfers van de actieradius knipperen, brand het lampje dat je moet gaan laden en gaat er ook nog een waarschuwingsdriehoek met uitroepteken aan. Niet te missen dus.
14 uur
Goed, we kwamen thuis met 5 km marge op 123 kilometer rijden. Noodsnoer aansluiten en klaar. De auto rekende op maar liefst 14 uur laadtijd, dus dat was het wel voor dag 1.
Nog geen reacties