Henrik Fisker wil Fisker kopen met Chinese miljardair
Fisker-oprichter Henrik Fisker zet alles op alles om het bedrijf dat hij opstartte van de ondergang te redden. Samen met de Chinese miljardair Richard Li is hij bereid om zo’n 30 miljoen dollar neer te leggen om een deel van de 171 miljoen dollar die het Amerikaanse energieministerie in de autobouwer investeerde af te lossen.
DOE
Persbureau Reuters meldt dat hoewel het Fisker niet is gelukt is om het hoofd boven water te houden, er veel gegadigden zijn om de failliete Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s met range extender over te nemen. Van de 171 miljoen dollar die het Amerikaanse energieministerie (DOE) stak in Fisker is al zo’n 21 miljoen dollar teruggevorderd. De overige 150 miljoen moet nog opgehoest worden.
30 miljoen dollar
Henrik Fisker verliet het bedrijf dat hij in 2005 opstartte in maart 2013 na onenigheid met het directieteam. Als zijn bod van 30 miljoen dollar geaccepteerd wordt door het Amerikaanse Energieministerie, maakt Henrik een goede kans om het bedrijf over te nemen en de productie van plug-in hybride auto’s voort te zetten. Eerder meldde Oud-General Motors-topman Bob Lutz zich met zijn Chinese partner Wangxian. Zij willen 20 miljoen dollar steken in het aflossen van de openstaande rekening bij het Amerikaanse energieministerie.
Fisker Karma
Lutz wil het bedrijf redden om Fisker Karma-koetsen te produceren voor zijn bedrijf VL Automotive. Dit bedrijf bouwt geen elektrisch aandrijving met range extender in de auto’s, maar een V8-benzinemotor uit de keuken van Corvette. Zijn Partner Wangxian kocht eerder al A123 Systems, de gesneuvelde accufabrikant die onder meer lithium-ion-accu’s maakte voor de Fisker Karma en wil elektrische Karma’s blijven bouwen. Henrik Fisker en Richard Li hopen een overname door Lutz en Wangxian te voorkomen en willen de productie van de elektrisch aangedreven Fisker Karma voortzetten.
Nog geen reacties