Harley goed op weg met elektrische motor
Een elektrisch aangedreven Harley Davidson, wie verzint zoiets? Nou, Harley Davidson Motor Company zelf. Een prototype, genaamd Project LiveWire is al klaar. Hij rijdt eigenlijk best prima, alleen dat geluid? Geen vertrouwde patate-patate sound van een kloek V2-blok, meer een fluitend gesnerp dat nog het meest weg heeft van een straalmotor.
Rijden met de LiveWire is direct een ongewone gewaarwording, al een paar meter na de eerste draai aan het gashendel (of is het stroomhendel). Een voorzichtige draai, dat wel, want de Harley-crew had immers gewaarschuwd voor de hoge trekkracht. Het was een van de instructies voordat wij, een groepje Nederlandse journalisten, met deze toekomstige creatie los mogen op een afgesloten circuit van de Politie Academie in Lelystad.
Emotie
Als er een motormerk is dat bij massa’s mensen (ook niet motorrijders) emotie oproept dan is het wel Harley Davidson. Een merk van cruisers en customs met een roemrijke historie van 111 jaar. Een merk dat motorfietsen met een onvervalst eigen design bouwt. De vormgeving van de LiveWire is beslist anders. Voor het eerst past Harley op een straatmotor een aluminium frame toe, om het gewicht zo laag mogelijk te houden. De aluminium behuizing van de elektromotor is werkelijk bloedmooi van vorm. De hele styling eigenlijk: een ruig ogende naked bike met moderne trekjes. Dus op dat vlak is de missie geslaagd voor een merk dat aan styling zijn succes dankt.
Prestaties
Ook pakt de LiveWire punten voor de emotiemeter met prestaties. Doordat de elektromotor (55 kW/75 pk) veel trekkracht biedt, schiet je in slechts 4 seconden van 0-100 km/uur. Dat is in de praktijk best fel. Op het korte circuit in Lelystad flitst de digitale snelheidsmeter zelfs even naar de 146 km/uur. Sturen gaat soepel en licht en bij gas dicht is de remmende werking van de motor zo fors dat je de reguliere schijfremmen nauwelijks nodig hebt. Bij het vertragen fungeert de elektromotor immers als dynamo om de batterij een shot stroom te geven. Zo ligt uiteindelijk een actieradius van maximaal 85 kilometer in het verschiet. Meer gegevens, zoals over batterijcapaciteit en werkelijke topsnelheid krijgen we niet. Want de LiveWire is volgens de aanwezige HD-technici nog in ontwikkeling, waardoor de specificaties regelmatig wijzigen.
Elektrische gitaar
“Project LiveWire is meer te vergelijken met de eerste elektrische gitaar dan met de eerste elektrische auto”, zegt Mark-Hans Richer, Senior Vice-President en Chief Marketing Officer van
de Harley-Davidson Motor Company. “Het is een pure uiting van individualiteit in combinatie met een iconische styling. En ja, de motor is toevallig elektrisch. Project LiveWire is een
duidelijk statement voor ons als bedrijf en als merk. De sound is een cruciaal onderdeel van de kick. Denk aan een straaljager op een vliegdekschip. Het unieke geluid van Project LiveWire is speciaal ontwikkeld om hem te onderscheiden van verbrandingsmotoren en andere elektrische motoren in de markt.” Oordeel zelf!
Kopen?
Kopen kan nog niet. De beslissing voor productie hangt af van de feedback van rijders en media tijdens de Project LiveWire Experience-tour, die met de missie in Nederland is afgesloten. “Doordat de technieken voor elektrisch rijden zich snel ontwikkelen, vinden we het spannend, maar essentieel om via de Project LiveWire Experience van onze rijders te horen wat de belangrijkste succesfactoren zijn in deze markt”, zegt Richer. En wanneer mogen we hem eventueel verwachten? “We mikken op marktintroductie, als het daarvan komt, in 2020.” De kansen dat dat gebeurt lijken groot: 86% van de testrijders is enthousiast en 74% geeft aan hem te willen kopen.
Nog geen reacties