Groter rijbereik voor BMW i3
BMW heeft een nieuw accupakket voor de elektrische i3 ontwikkeld waarmee de futuristisch ogende stadsauto een groter rijbereik krijgt. Op een volle batterij is een range van ongeveer 200 kilometer mogelijk.
Dat is een groot verschil met het huidige 22 kWh accupakket. Met deze bekende batterij kan de i3 in theorie een actieradius van 194 kilometer (NEDC) afleggen. In de praktijk betekent dat 130 tot 150 kilometer. Het nieuwe 33 kWh accupakket zorgt voor een theoretische range van 300 kilometer. BMW realiseert dat kopers ook systemen als de airco, verwarming en radio gebruiken, waardoor volgens de fabrikant in de praktijk 200 kilometer rijden mogelijk moet zijn.
Gelijk formaat
Omdat het 94 Ampère-uur accupakket (33 kWh) qua formaat niet groter is dan het huidige pakket met 60 Ampère-uur (22 kWh), kunnen huidige i3-eigenaren het nieuwe accupakket ook laten bestellen. De 22kWh-batterijen die zijn ingeruild, worden in hun tweede leven ingezet als stationaire elektriciteitsopslag. De nieuwe batterij is 40 kilogram zwaarder, maar grote impact op de prestaties heeft het niet. De sprint van 0 naar 100 km/u is met een 125 kW (170 pk) sterke elektromotor na 7,3 seconden een feit, slechts 0,1 seconde trager dan de i3 60 Ah. De topsnelheid is voor alle i3’s gelijk: 150 km/u.
Range-extender
Optioneel levert BMW een range-extender. Dit is een 650 cc grote tweecilinder benzinemotor die bij de elektromotor op de achteras is gemonteerd. De motor levert een vermogen van 28 kW (38 pk) en drijft een generator aan als dat nodig is. Als de laadstatus van de batterij onder een bepaald niveau daalt, start de range-extender en zorgt die via de generator voor genoeg stroom voor nog eens 150 kilometer onder dagelijkse omstandigheden.
Sneller opladen
Met de komst van de i3 94 Ah introduceert BMW ook een nieuw laadsysteem, waarmee sneller opladen mogelijk is. Via een huishoudelijk stopcontact kan de BMW i3 94 Ah binnen tien uur volledig worden opgeladen bij een laadstroom van 2,8 kW. De 60 Ah-uitvoering heeft daarvoor ongeveer acht uur nodig. Een stuk sneller verloopt het oplaadtraject met 50 kW gelijkstroom-snellaadtechniek waarmee de batterij van de BMW i3 94 Ah in 40 minuten tot 80 procent kan worden opgeladen. Bij de BMW i3 60 Ah duurt dat 25 minuten.
Richtprijzen
De exacte prijzen van de i3 60 Ah en i3 94 Ah zijn nog niet bekend, maar BMW geeft al wel de volgende richtprijzen. De levering staat komende zomer. Voor de 94 Ah-versie levert BMW de carrosseriekleur Protonic Blue die voorheen voorbehouden was aan de BMW i8. Andere kleuren zijn Capparis White, Fluid Black, Mineral Grey, Platin Silver en Ioni Silver.
BMW i3 (60 Ah) – € 35.500
BMW i3 (94 Ah) – € 36.700
BMW i3 range-extender (60 Ah) – € 39.990
BMW i3 range-extender (94 Ah) – € 41.190
Prijzen andere elektrische auto’s
Nissan Leaf 30 kWh – range: 250 km – prijs: 35.290 euro
Volkswagen e-Golf – range: 190 km – prijs: 36.190 euro
Renault Zoe – range: 100-170 km – prijs: 20.990 euro
Tesla Model S 70 kWh – range: 455 km – prijs: 84.100 euro
Nog geen reacties