Getest: verkooptopper Mitsubishi Outlander PHEV
Een beetje vreemd is het natuurlijk wel. Zo’n 11.000 Nederlanders die een auto kopen, zonder er ook maar één meter in gereden te hebben. Zij – vooral zakelijk rijders – kochten een Mitsubishi Outlander PHEV, de plug-in hybride versie van de Japanse SUV. Waarom? Heel simpel: vanwege het aantrekkelijke, fiscale plaatje…
Wij reden met deze vooraf al bijzondere auto in de prachtige omgeving van het Spaanse San Sebastian. De vraag: is de Outlander PHEV een goede aanwinst voor de Nederlandse EV-markt?
Ruimte zat
In de stralende Spaanse zon zie je op het eerste oog niet veel verschillen met de ‘gewone’ Mitsubishi Outlander. Buiten het PHEV-logo (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) op onze lichtblauwe testversie dan. Achterin de auto zit je wel iets hoger (45 mm), omdat het accupakket in de bodem van de auto is geplaatst. De kofferbak is 14 liter kleiner, maar er blijft nog meer dan genoeg over: 463 liter.
Op het interieur is weinig aan te merken, zeker niet in de Instyle+ versie met lederen bekleding waar wij mee door het geheuvelde landschap rijden. De materiaalkeuze voor de knoppen en in de afwerking ogen wel wat minder, maar we rijden dan ook geen premium merk. Wel is de Outlander PHEV een stukje zwaarder dan zijn elektroloze broer: 1.785 tegenover 1.490 kilo.
Weggedrag
Maar hoe rijdt deze midi-SUV nu eigenlijk? Het antwoord: helemaal niet gek. Sportief en spannend willen we de zware stekkerhybride niet noemen, maar dat verwacht je ook niet. De besturing is licht en soepel, de stugge vering houdt ‘m probleemloos op de weg.
De PHEV (max. snelheid van 170 km/u en van 0 naar 100 km in 11 seconden) voelt ‘ie niet traag. Dat komt door de elektromotoren, die direct maximaal koppel kunnen leveren. Erg fijn bij een stoplicht, of zelfs bij accelereren op de snelweg.
Aandrijfmodi
In de Outlander PHEV ligt een 2,0-liter benzinemotor met 89 kW (121 pk) en twee 60 kW sterke elektromotoren. Rijden kun je in drie verschillende modi:
Pure EV mode: De auto rijdt volledig elektrisch. De elektromotoren drijven de auto aan met elektriciteit van de accu. Maximale EV-snelheid is ongeveer 125 km/u.
Series Hybrid mode: De auto rijdt deels elektrisch. De generator wordt aangedreven door de verbrandingsmotor om de accu op te laden.
Parallel Hybrid mode: De auto rijdt vooral op de verbrandingsmotor, met lichte ondersteuning van de elektromotoren. Bijvoorbeeld als er extra vermogen wordt gevraagd.
Je kunt zelf met deze drie modi spelen, maar de Outlander PHEV is ingenieus genoeg om het zelf te doen.
Geluid en verbruik
De PHEV rijdt, zoals je het van een elektrische auto mag verwachten, stil. Ook als de benzinemotor bijspringt, stoort het geluid niet. Dat doet ‘ie automatisch als de accucapaciteit onder de 23 procent zakt of als er meer vermogen gevraagd wordt dan de elektromotoren kunnen leveren. Puntje van kritiek: als het accupeil laag is én je de auto in z’n toeren jaagt, geeft ‘ie wél een typisch CVT-achtig geluid.
Mitsubishi predikt een gecombineerd verbruik van 1,9 l/100 km, maar daar komen we in het meer dan glooiende Spaanse landschap zeker niet aan. Onze teller gaf na een flink aantal kilometers een verbruik aan van 4 l/100 km, wat alsnog heel aardig is. Moet gezegd: bij deze auto is het verbruik meer dan anders afhankelijk van hoe je ‘m gebruikt. Woon-werkverkeer met een afstand van pakweg 30 kilometer kun je namelijk in theorie volledig elektrisch af…
Energie sparen en opwekken
Boven de 125 km/u rijdt de PHEV bijna helemaal op de verbrandingsmotor. Maar ook bij het besparen van elektrische energie (Battery Save Mode) en het opladen van de elektromotoren door de benzinemotor (Battery Charge Mode). Bij die laatste modus doet de verbrandingsmotor een stapje extra. De batterijsparende modi zijn handig als je bijvoorbeeld later in je rit elektrisch door de stad wil rijden.
Energie opwekken kun je ook via het regeneratieve remsysteem, dat we kennen uit andere (elektrische) auto’s als de Nissan LEAF en de Renault ZOE. Mitsubishi voegde echter nog een extra spelelement toe, verborgen onder de letter B op de pook. In die stand kun je met de flippers aan het stuur zelf bepalen hoeveel energie de PHEV haalt uit het uitrollen. Dat varieert van heel geleidelijk (stand 1) tot heel ingrijpend (stand 5). Leuk om mee te spelen.
Fiscaal in de roos
Mitsubishi Nederland weet sinds bekendmaking van de Outlander PHEV – december 2012 – niet wat hun overkomt. Nog geen drie maanden na de aankondiging waren er al 6.000 orders getekend. En dat aantal bleef stijgen. En stijgen. Tot het voor Mitsubishi onwerkelijke aantal van 11.000 stuks. Een weelde voor het Japanse merk, dat vorig jaar in totaal nog geen 3.000 auto’s verkocht.
Wat deze plug-in hybride zo populair maakt is de vrijstelling van bijtelling bij registratie in 2013. Dit fiscale voordeel zorgde er zelfs voor dat Mitsubishi de enorme vraag niet volledig kon beantwoorden. Althans, niet in 2013. De laatste 9 weken van dit jaar krijgen ruim achtduizend klanten hun Outlander PHEV geleverd, wat al een bijzonder ingewikkeld logistiek proces is. De overige 3.000 volgen begin 2014 – tegen een bijtelling van 7 procent.
De 0 % bijtelling is niet de enige meevaller voor de zakelijk rijder. Den Haag trakteert een bedrijf – afhankelijk van de winst – op tussen de 8.000 en 22.000 euro aan subsidies. Voor een beetje goed scorend bedrijf kost deze bruto vanaf € 39.990,- geprijsde PHEV dan ineens nog maar de helft. En dat is amper meer dan een doorsnee middenklasser.
En dan hebben we het nog niet eens over de besparing op brandstofkosten…
Conclusie
De Outlander PHEV combineert de voordelen van een SUV (veilig, ruim) met die van een elektrische auto (stil, zuinig). En dat hebben ze heel aardig gedaan bij Mitsubishi. Doe daar de zachte hand van de overheid bij en ja, de Mitsubishi Outlander PHEV is absoluut een aanwinst voor de Nederlandse EV-markt.
Nog geen reacties