Gesubsidieerde EV’s nog steeds massaal de grens over
12 procent van alle elektrische auto’s in Nederland is vorig jaar geëxporteerd, meer dan de helft daarvan was nog geen jaar oud.
Dat blijkt uit recente exportcijfers van het VWE die het Financieel Dagblad heeft gepubliceerd. Vorig jaar bleek uit onderzoek van het TNO ook al dat (semi-)elektrisch aangedreven auto’s uit ons land in trek zijn in het buitenland.
Noorwegen
Vooral in Noorwegen is de belangstelling groot. Daar betaal je met een elektrische auto geen tol , krijg je direct een parkeervergunning en mag je over de busbaan de files voorbij rijden. De Noren hebben daarom veel geld over voor een tweedehands EV. Voor Nederlandse bedrijven loont het daarom een in Nederland gesubsidieerde elektrische auto al binnen een jaar naar Noorwegen te verschepen. Behalve Noorwegen zijn ook landen als Duitsland en Rusland grote afnemers.
Nog geen maatregel
De gemeente Amsterdam heeft voor gesubsidieerde EV’s een voorwaarde ingevoerd die export moet verhinderen. De stad betaalt mee aan elektrische auto’s, maar eist dan wel dat de eigenaar de auto minimaal een jaar in bezit heeft. De rijksoverheid heeft geen dergelijke regeling, zegt een woordvoerder van het ministerie van Financiën. Bedrijven mogen nu meteen na aankoop een auto weer exporteren.
Voor de zomer stuurt de staatssecretaris een nieuw belastingplan voor auto’s naar de Tweede Kamer waarin ook aandacht zijn voor export, aldus het ministerie.
Nog geen reacties