Gereden met de … Tesla Model S P90D
We zetten de klok even 3 jaar terug, dat mag toch wel? Begin 2013 reden we voor het eerst met de Model S van Tesla. De betovering was toen volledig, zo lezen we in een eerdere test. We hernieuwen nu de kennismaking: wat resteert anno 2016 van de Tesla-magie?
Deze keer sturen we de krachtigste en meest geavanceerde versie door het verkeer. Hoewel, sturen hoeft ook al niet meer dankzij de auto pilot. Dát hadden we in 2013 toch niet kunnen denken: een auto die zelf de weg volgt?
Honderden kilometers
Als doorgewinterde elektrorijders weten we dat actieradius een van de voornaamste EV-thema’s is. Een beetje plannen, zo nodig nog een dotje snelladen onderweg, rustig aan rijden als het beter is… op sommige dagen moet de trukendoos open om overal te komen. De 90 kWh-accu van deze Model S maakt een einde aan dat soort dagen en dat soort zorgen. Dat geldt ook voor het iets lichtere pakket van van 75 kWh dat Tesla in de Model S levert. Het bereik bedraagt honderden kilometers.
Amsterdam, Tilburg en weer terug: we zoeven over de snelweg heen en weer en dan nóg is er een bereik van dik 100 km over. Sterker nog, we voelen niet eens de behoefte om die avond de auto aan de lader te hangen. Het geruststellend effect van deze mega-accu is overduidelijk – eigenlijk hebben we onderweg geen keer zorgelijk naar het resterende bereik gekeken. Ook niet na het trekken van de onvermijdelijke tussensprints waarmee we passagiers graag imponeren.
[parallex id=”1″]
400 echte kilometers
Op de snelweg is er 0,2 tot 0,25 kWh per kilometer nodig. Op de binnenwegen komen we uit op 0,16 tot 0,18 kWh/km. Gezien de afmetingen, gewicht (!), de prestaties en de luxe zijn dat alleszins nette cijfers. Eigenlijk rijdt de Model S belachelijk efficiënt. Zodoende komt de auto aan de 400 km bereik (in de praktijk).
De P90D behoort tot de compleetste en snelste uitvoering. En als we schrijven snel, bedoelen we ook snel. De machine zoeft in minder dan 3 tellen naar de 100 km/u. Vierwielaandrijving en een soort turboboost voor de accu maken hem zelfs angstaanjagend vlug. Het blijft een rare combinatie: een loeigrote en zware vijfzitter als sprintkanon!
Handsfree rijden
Met twee klikjes van de cruise control activeren we, rijdend op de A12, de autopilot. Deze functie is een adatieve cruise control (snelheid en tussenafstand), houdt de Model S netjes binnen de witte lijnen en parkeert de auto. Je kunt de Tesla daardoor helemaal handsfree (en feetsfree) rijden. Op het dashboard zie je keurig dat de auto alle andere weggebruikers, ook motorfietsen, waarneemt met de radar en camerasystemen. Echt zorgvrij voelt het nog niet, zo’n uit zichzelf bewegend stuurwiel op de snelweg. Of op een slingerende binnenweg.
Het loslaten van het stuur roept een ondefinieerbare spanning op bij de bestuurder. En al helemaal bij de onwetend gehouden passagiers, die schrikken zich echt rot. Het werkt wel, verdraaid goed zelfs, totdat zich bijzondere verkeerssituaties aandienen of de weg en stoep niet helder zijn gescheiden. Met de juiste actie kunt de Model S ook automatisch van rijbaan laten veranderen.
Het is – ook 3 jaar later – een verbluffende machine. Als het gaat om comfort, ruimte en design kan de auto zich meten met gevestigde merken. Niet gek voor een merk dat pas een handvol jaren auto’s maakt. Als het gaat om techniek zit de auto ook in de kopgroep.
[parallex id=”2″]
400.000 reserveringen
Het merk, aangevoerd door oprichter Elon Musk, leunt niet achterover. Er zijn meer dan 400.000 voorinschrijvingen voor de kleinere Model 3 . In enkel weken tijd zijn er nieuwe, ambitieuze productieplannen opgetuigd, zijn de nodige miljarden euro’s hiervoor verzameld en gaat het werk aan de nieuwe accufabriek in hoger tempo door.
De Model S P90D staat vanaf 126.400 euro in de prijslijsten. Extra’s als de Ludicrous mode, autopilot, luchtvering en andere extras tillen de prijs richting de 150.000 euro. Ook in dat opzicht toont de Model S zich weinig bescheiden.
Er is acht jaar garantie op aandrijving en batterijen maar het is me niet duidelijk wat die garantie inhoudt!
Dat de batterij het na acht jaar nog doet?
Ik probeer te achterhalen hoeveel capaciteit er per jaar maximaal verloren mag gaan maar krijg daarop geen antwoord!
Ook mijn vraag hoeveel procent er per dag maximaal mag verdwijnen als hij geparkeerd staat, blijft onbeantwoord!
Kunnen jullie me helpen? Ik heb een model S uit 2015.
ik rij vijf jaar met tesla S85. Dit is veruit de beste wagen waar ik ooit mee heb gereden. Ondanks alle kritiek van media en auto journalisten slaagt Tesla erin van zonder voorgeschiedenis een wagen te produceren waarbij de rest gewoon verbleekt. De bediening is zo simpel en duidelijk. Je rijdt met letterlijk één pedaal. Je remt zelden met het rempedaal en dit is in het begin echt wennen.
Je weet dat je met veel power omgaat en toch rij je rustig. Op de autoweg heb ik geen of weinig behoefte om al dit geweld te gebruiken. Nog nooit reed ik relax .
Range anxiety behoort allang tot het verleden. Welk dorp heeft er geen laadpaal? Verder laad je bij de superchargers of thuis.
Ik kocht de wagen in de pionierstijd. Toen hoorde ik voortdurend: elektrisch rijden? Dat is misschien toekomstmuziek, en wellicht breekt het nooit door.
Welnu, ere wie ere toekomt. Thank you Mr Musk.