Gemeente Utrecht kampt met problemen bij invoering milieuzone
De introductie van de kentekencontrole bij de milieuzone in het centrum van Utrecht verliep niet vlekkeloos: ook ongewenste dieselvoertuigen mochten de zone betreden. Dat blijkt uit onderzoek van RTV Utrecht.
Utrecht voert per 1 januari 2015 een milieuzone in om personen- en bestelauto’s met een dieselmotor uit het gebied te weren. Dit betekent dat dieselvoertuigen die voor 1 januari 2001 voor het eerst op kenteken zijn gezet, de milieuzone niet meer mogen binnenrijden. Dinsdag werd bekend dat de plaatsing van de borden die de milieuzone aangeven langer duurt dan de gemeente had voorzien. Daardoor kan [de gemeente/politie] zondaars nog niet per 1 januari beboeten, zoals de planning was. Dat kan waarschijnlijk pas vanaf 1 mei. Het boetebedrag bedraagt 160 euro.
De kentekencontrole – op basis waarvan matrixborden langs de weg met JA of NEE laten zien of een auto de milieuzone in mag – werkte niet goed bij de start van de campagne rond de invoering van de milieuzone. Ook bestuurders van oude dieselauto’s kregen JA te zien als ze langs de kentekencontrole reden, maar de gemeente heeft het euvel inmiddels verholpen.
2.400 sloopauto’s
Volgens wethouder Lot van Hooijdonk van de gemeente Utrecht is 2 procent van de voertuigen in Utrecht niet meer welkom in de milieuzone in het centrum. Dat zijn er in totaal zo’n 4.500. De gemeente geeft bezitters van oude auto’s een subsidie als ze hun auto laten slopen. Oldtimers (auto’s van meer dan veertig jaar oud) worden nog wel toegelaten. Zo’n 2.400 Utrechters hebben gebruikgemaakt van de sloopregeling en kregen een vergoeding van gemiddeld 1.500 euro.
Het CDA heeft een motie aangekondigd om de zone niet in te voeren: “De milieuzone is nodeloos ingewikkeld, kostbaar, niet doelmatig en achterhaald nu door recente vermindering van fiscale voordelen voor oude diesels is het aantal auto’s al fors teruggedrongen is”, laat CDA-Kamerlid Sander de Rouwe weten.
Bekijk de kaart van de milieuzone.
Nog geen reacties