Franse autofabrikant heeft 1.000 pre-orders voor waterstofauto binnen
Actieradius van 1.000 kilometer
De Franse autofabrikant Hopium heeft 1.000 pre-orders voor zijn eerste waterstofauto binnen. De emissievrije luxe sedan – genaamd de Machina – heeft een actieradius van 1.000 kilometer.
Hopium Machina
De Machina werd al in 2020 aangekondigd en in juni presenteerde het kersverse automerk voor het eerst een rijdend prototype. De orderboeken werden direct geopend en volgens de Fransen hebben inmiddels 1.000 mensen 430 euro aan deposito overgemaakt.
Stevig prijskaartje
Het duurt nog wel even voordat de waterstofauto bij reserveringhouders op de stoep staat, want de productie gaat pas in 2026 van start. De reserveringskosten vallen mee in vergelijking met het uiteindelijke prijskaartje. De auto gaat namelijk minimaal 120.000 euro kosten.
1.000 kilometer actieradius
Je krijgt daarvoor wel een indrukwekkende machina machine. De Franse waterstofauto heeft een systeemvermogen van 500 pk, een actieradius van maar liefst 1.000 kilometer en biedt plaats aan vier volwassenen en hun bagage. Bovendien heb je geen last van lange laadtijden, want een waterstofauto kun je – net als een gewone benzine- en dieselauto – voltanken. Volgens de Fransen zit de tank van de Machina bij een waterstoftankstation binnen twee tot drie minuten weer vol.
Olivier Lombard
De 29-jarige coureur Olivier Lombard zit achter het nieuwe automerk. Die ken je wellicht van zijn deelname aan de 24 uur van Le Mans. Die wist hij zelfs in 2011 als jongste coureur ooit te winnen, in de LMP2-Klasse.
“Ik wil de toekomstige eigenaren van Hopium Machina welkom heten in onze gemeenschap. Door als eerste een reservering te plaatsen, hebben ze zowel hun steun voor ons project als hun vertrouwen in waterstoftechnologie getoond, de energiebron van de toekomst.”, aldus de ondernemende coureur.
Thank you very much for sharing, I learned a lot from your article. Very cool. Thanks.
Lekker Nederlands, meteen afkraken als er iemand met iets nieuws komt ….
Een watersof auto wordt elektrisch aangedreven, net als een “gewone” elektrische auto. Er is echter zoveel extra techniek nodig en ruimte voor de brandstoftanks dat er slechts 4 personen in de auto passen. Extra techniek die onderhoud nodig heeft en volledig overbodig is. Tanken kan inderdaad in een paar minuten, maar men vergeet te vertellen dat er daarna weer tijd nodig is om de waterstoftanks op druk te brengen en dat er 20 a 30 minuten nodig is voordat de volgende auto kan tanken, en dus moet wachten.. Daarbij komt dat waterstof 4 keer zoveel elektriciteit kost dan een direct elektrisch aangedreven auto.
Nee… waterstof voor personen auto’s gaat net niet worden.
Mooie auto. In drie minuten vol tanken zou onwaarschijnlijk snel zijn. Het zoeken naar een tankstation duurt vermoedelijk drie uur….