Formula E krijgt extra opleving dankzij Audi
Audi kondigt officieel aan te gaan stoppen met het FIA World Endurance Championship (WEC). De nieuwe uitdaging: FIA Formula E. Dit ‘fluisterstille’ kampioenschap verschijnt zo bij steeds meer autofabrikanten in het vizier.
Aantal deelnemers groeit
We bedoelen maar, Venturi Formula E Team, TECHEETAH, Renault e.dams, NEXTEV TCR, Mahindra Racing, Panasonic Jaguar Racing, Faraday Future Dragon Racing, DS Virgin Racing Formula E Team, MS Amlin Andretti en ABT Schaeffler Audi Sport hebben zich nu al verbonden aan het Formula E-kampioenschap. Vanaf 2018 meldt Mercedes-Benz zich ook aan de startstreep. Voor Audi begint het Formula E-avontuur al in 2017. Het merk doet nu al ervaring op bij ABT Schaeffler Audi Sport waarvan Audi partner is.
Nieuwe kansen
Het besluit van Audi om te stoppen met het WEC-kampioenschap komt in autosportland hard aan. Achttien jaar lang was Audi namelijk actief in de klasse. Bovendien wist Audi 13 keer de 24 Uren van Le Mans te winnen. Deelname aan het Formula E-kampioenschap opent echter niet deuren en kansen.
Toekomstplannen
Elektrisch racen past uitstekend bij de toekomstplannen van Audi. Vanaf 2018 start het merk met een modellenoffensief van elektrische auto’s, waaronder een elektrische Q6. Hoe mooi is het dan om ook met elektrische auto’s te racen? Bovendien vormen Formula E-races een prachtige plek voor het testen van elektrische aandrijfcomponenten.
Één dimensie minder
Kortom, dat Audi voor Formula E kiest, is niet eens zo heel opvallend. Naar verwachting vullen in de toekomst steeds meer fabrikanten een inschrijfformulier in. Elektrische auto’s zijn nu eenmaal onderdeel van toekomstplannen bij veel meer merken. BMW, Peugeot of Volvo bijvoorbeeld, allemaal komen ze met elektrische auto’s. En Tesla, doe eens gek! De grootste gewenning is er wellicht voor de autosportfans. Die moeten het met één dimensie minder doen: het geluid van ronkende motoren.
Nog geen reacties