Ford begint Europees elektro-offensief met Focus Electric
Een volelektrische Focus, een plug-inversie van de C-MAX en een hybridevariant (zonder stekker) van de nieuwe Mondeo. De elektrificering van de autotechniek grijpt bij Ford om zich heen. Zo plotseling als het nu lijkt is deze ontwikkeling niet. In de VS rijden al meer dan een kwart miljoen Fords rond met een stuk elektrische aandrijftechniek, met als koploper de SUV Escap Hybrid.
Als eerste brengt Ford de elektrische Focus naar Europa. Anderhalf jaar na zijn debuut maakt hij de oversteek vanuit de VS. Ook in ons land is hij nu leverbaar. We reden ermee in en rond Frankfurt.
Bekende auto als basis voor EV
Ford neemt de overbekende vijfdeurs Focus als basis voor de elektroversie. Hier dus geen nieuw ontwerp, zoals Nissan dat deed de Leaf. Het voordeel is evident: de ontwikkelingskosten zijn lager en de Focus-productielijn kan naar behoefte meer of minder EV-versie leveren.
De Ford is niet direct herkenbaar als EV. De laadklep linksvoor geeft het wel weg, maar echt opvallend is het niet. De plek linksvoor is daarbij niet de meest logische (aan de zijde van langsrijdend verkeer), maar als bestuurder zie je voor het instappen meteen of de kabel er wel of niet in zit.
Accu met vloeistofkoeling
De elektromotor zit uiteraard voorin, de accu zien we deels onder en deels achter de achterbank. Het nadeel is dat er wel een aardige hap uit de laadruimte is verdwenen.
De 23 kW- lithiumionaccu in de Focus komt van LG Chem en is vloeistofgekoeld (en verwarmd, indien nodig). De temperatuurregeling van de batterij zorgt voor zowel een langer acculeven als een betere capaciteit bij lage temperaturen. Vanwege deze temperatuurregeling durft Ford de accu diep te ontladen en ver op te laden. Maar de EV-experts weigeren pertinent te zeggen hoeveel van de 23 kWh beschikbaar zijn voor het rijden.
Bereik en verbruik
De NEDC-actieradius bedraagt 162 km. Dat is minder dan de Leaf (199 km). Echter de voornaamste vraag is in welke mate de praktijk afwijkt van deze kunstmatige NEDC-resultaten. Dus zoeken we de data in de boordcomputer op. Onze testauto reed 1006 km met een gemiddeld verbruik van 0,168 kW/km. Daarbij is gedurende 110,8 km stroom teruggewonnen (regeneratie). Nemen we de accu van 23 kWh, dan kunnen we dus 137 km mee rijden op basis van het geregistreerde verbruik in de praktijk. En dat is geen slecht cijfer.
De redactie-Leaf verbruikt in de zomermaanden 0,11 tot 1,14 kW/km en is daarmee efficiënter, al kan het ook van het gebruik afhangen. De beschikbare accucapaciteit van de Nissan is geringer waardoor het effectieve bereik niet groter is (120-140 km).
Berekenen bereik
Naast het bereik is vooral de accuratesse van de bereiksindicator van grote waarde. De Focus-computer gebruikt gegevens van de laatste uren en laatste minuten. De som gaat ongeveer als volgt: is de accu helemaal vol, dan wordt er gerekend op basis van de langere historie. Is de accu vrijwel leeg, dan geldt het verbruik van de laatste minuten als maatstaf. Afhankelijk van de laadstatus van de accu worden het verbruik van de laatste uren en laatste minuten verschillend gewogen.
Klinkt heel logisch: hoe voller de accu hoe meer het grote gemiddelde geldt, hoe leger de accu hoe meer het recente verbruik van toepassing is. Spaar je bij de Nissan Leaf boompjes bij elkaar als je zuinig rijdt, de Focus Electric beloont de bestuurder met vlinders. Je verdient een vlinder met elke kilometer meer bereik ten opzichte van de voorspelde actieradius bij vertrek. Het kost even tijd om deze systematiek te doorzien. Maar het geeft daarna goede info, omdat gaandeweg de rit duidelijk wordt of de bestuurder de beloofde actieradius wel of niet haalt.
[parallex id=”1″]
Opladen zonder snelladen
De laadklep toont geen snellader-optie (Chademo). Daar wil Ford niet aan. De on-board charger is goed voor maximaal 6,6 kWh (32 Ampère), wat een laadtijd van 3 tot 4 uur oplevert
Snelladen komt bij de volgende editie, als de nieuwe Combostekker (AC/DC-laden) gemeengoed is geworden ergens vanaf 2017. Op zich een logische redenering, maar daarmee is de EV-rijder anno 2013 niet veel geholpen.
Wel zit aan boord een AC-lader van 6,6 kW, zodat bij een openbaar laadpunt met voldoende vermogen in 3 tot 4 uur de accu weer vol is. Of omgerekend: de auto laadt rond de 40 km/u (vergelijk DC snelladen: 100 km/u).
Rijden metde Focus EV
Het rijden zelf bevalt meer dan goed. Ten eerste is de Focus in de basis een aangenaam sturende auto, met goed zitcomfort, veel binnenruimte en een fraai interieur. De accu zit bij de achteras en het gewicht is bij gewoon rijden niet direct voelbaar. De Focus Electric rijdt echt buitengewoon stil – de aandrijflijn laat zich op geen enkele maner horen. Maar wel voelen. De 104 kW/142 pk plus 250 Nm maken van de Focus een wakkere, vlotte auto die scherp met het verkeer meestuurt. Bij het loslaten van het snelheidspedaal rolt het makkelijk en lang uit. Via de pook kan ook gekozen worden voor een sterkere regeneratie en remwerking.
Qua performance kan de Focus Electric zich met andere elektrische middenklassers meten. De prijs van de auto bedraagt 39.990 euro. Dan staat er wel een Titanium-uitvoering voor de deur, zeg maar de meest luxe versie denkbaar. Hij is daarmee wel een hele stap duurder dan de Nissan Leaf, de auto die het best met de Focus is te vergelijken.
Roland Kruger, hoofd onderzoek/ontwikkeling e-aandrijving Ford Europe
Opladen
‘Bij opladen ligt naar ons idee het accent op laden thuis en op kantoor. Als tweede zien we publiek/private locaties, zoals bij winkelcentra en pas als derde is publiek laden van belang. Kijk, een publieke lader kost als snel rond de 10.000 euro. Dat is via het leveren en afrekenen van stroom nauwelijks terug te verdienen. Daar zit geen businessmodel achter.’
‘Wij bieden onze EV-rijders een wallbox met atteched cable aan van Schneider Electric. Dat pakket kost zo’n 1.000 euro.’
Snelladen
‘In 2017 komt de nieuwe Combo-stekker voor AC/DC-laden. Dan willen we ook de Focus leveren die kan snelladen. We vinden het belangrijk dat we de stap samen met de industrie zetten, als geheel. Voor de huidige Focus Electric denken we dat 162 km bereik voldoende is voor de meeste dagelijkse ritten. Tussendoor kan worden geladen met 6,6 kW.’
Inductieladen
‘Ik ben daarover niet zeker. Ja het is heel makkelijk in het gebruik. Maar hoe krijg je het op elke plek in elke situatie 100% veilig. Dat vraagstuk moeten we met z’n allen als industrie oplossen. Wat gebeurt er met je bank[pas aks je per ongeluk je portemonnee op de inductieplaat laat vallen? Wat gebeurt er als iemand meteen pacemaker even een bal onder de auto vandaan haalt en daardoor vlakbij de werkende inductieplaat komt?’
Nog geen reacties